fouten sportschool tips

DE 10 VEELGEMAAKTE FOUTEN IN DE SPORTSCHOOL

Heb jij na iedere training een voldaan gevoel en het idee dat je het maximale hebt gegeven? Waarschijnlijk niet! In welke van de 10 veelgemaakte fouten in de sportschool herken jij jezelf? Voorkom deze fouten en haal het beste uit iedere training!

#1. Geen warming up en direct beginnen

Nog voordat je begint met trainen is het belangrijk om je spieren op te warmen. Het laatste waar je op zit te wachten is een blessure, toch? Onderzoek wijst uit dat de kans op een blessure voorkomen kan worden door een goede warming-up!

Geen zorgen. Je hoeft geen kwartier met een springtouw te springen of op de loopband te gaan staan. Het is belangrijk dat je de eerste geplande oefening van die dag met een licht gewicht uitvoert. Zo raken de spieren gewend aan het gewicht.

Vergeet een goede cooling-down trouwens ook niet!

#2. Alleen maar cardio-oefeningen om vet te verliezen

Je verliest gewicht door een calorietekort te hanteren. Je moet dus dagelijks minder calorieën binnenkrijgen, dan dat je verbruikt! Naast gezonde voeding en voldoende slaap stimuleert beweging vetverlies!

Toch is het rennen van eindeloos veel kilometers op de loopband niet efficiënt om gewicht te verliezen. Natuurlijk stimuleert cardio vetverlies, maar alleen cardio-oefeningen om vet te verliezen is onvoldoende!

Ook krachttraining is belangrijk. Sterke spieren verbranden namelijk meer energie dan slappe spieren. Daarnaast is krachttraining ook nog eens goed voor het krijgen van een strakker, sterker en mooier gevormd lichaam. Combineer daarom krachttraining en cardiotraining met elkaar als je probeert af te vallen.

#3. Onnodige supplementen kopen

Als je al wat langer sport, dan weet je dat supplementen jouw sportdoel kunnen ondersteunen – maar absoluut niet noodzakelijk zijn. Supplementen zijn een toevoeging aan het huidige eetpatroon.

Supplementen zijn een handige en snelle manier om aan bijvoorbeeld voldoende eiwitten te komen. Iedereen weet dat eiwitten belangrijk zijn om spieren op te bouwen. Maar, wat zijn bijvoorbeeld de beste eiwitshakes?

Doordat er zoveel verschillende soorten supplementen zijn kopen veel beginnend sporters vaak voor honderden euro’s onnodige supplementen en kennen ze de werking hiervan niet. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed onderzoek te doen naar het soort supplement dat je overweegt te kopen!

#4. Theekransje

Het is natuurlijk altijd gezellig om een bekende in de sportschool te zien, een praatje kan dan ook geen kwaad. Toch lijkt het alsof sommige mensen eerder naar een sportschool gaan om met elkaar te praten, dan om te sporten.

Leg ook je telefoon aan de kant! Als je gebruikmaakt van je mobiel tijdens het trainen ben je te veel afgeleid. Hierdoor haal je waarschijnlijk niet alles uit je training. Bij veel oefeningen en apparaten in de sportschool heb je je focus hard nodig, anders loop je het risico op het maken van fouten. Natuurlijk neem je jouw telefoon mee voor bijvoorbeeld muziek, maar sociale media kunnen best eventjes een uurtje wachten!

#5. Geen doel

Weet jij waar je voor sport? Training zonder doel is niet lang vol te houden. Het lukt je misschien om jezelf naar de sportschool te slepen voor een aantal keer per week, maar op de lange termijn levert dit niets op. Weet waarvoor je sport!

Sport je om gewicht te verliezen? Stel jezelf een doel hoeveel kilo je kwijt wilt raken binnen een bepaalde tijd. Je zult merken dat je harder zult trainen om dit doel te behalen.

#6. Plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk

Plaatselijk vet verbranden is simpelweg niet mogelijk! Urenlang crunches doen in de hoop op een strakke buik gaat je geen sixpack opleveren! Het verliezen van vet ontstaat door een calorietekort in voedingsinname.

Waar het lichaam dit vet als eerste zal verbranden, is verschillend van persoon tot persoon! Een voedingsschema kan hierbij helpen.

#7. Slechte uitvoering van de oefening

Wist je dat het gevaarlijk kan zijn om een verkeerde houding te hebben tijdens het trainen? Het is je vast wel eens opgevallen dat iemand een squat, deadlift, bankdruk of andere oefening uitvoert met een compleet verkeerde houding.

Met een verkeerde houding zal de uitvoering van de oefening ook onjuist zijn, wat kan resulteren in blessures. Vraag daarom iemand met ervaring hoe de oefening juist moet worden uitgevoerd.

#8. Jij en de spiegel zijn elkaars grootste vijanden

Een paar trainingen zullen je geen buikspieren opleveren. De meeste mensen in de sportschool haken af omdat ze niet snel genoeg voldoende resultaat zien. Krachttraining of cardio training levert niet direct resultaat op!

Houd de spiegel daarom niet dagelijks in de gaten. Dagelijkse veranderingen zijn namelijk niet tot nauwelijks zichtbaar. Kijk bijvoorbeeld één of twee keer per maand in de spiegel naar je progressie. Je zult nu de grootste veranderingen zien. Hierdoor blijf je gemotiveerd!

#9. Te weinig of te veel rusten tijdens de oefeningen

De rustmomenten tijdens een training zijn nodig om weer op adem te kunnen komen voor de volgende set. Te weinig rust zal zorgen voor een mindere prestatie, te veel rust zal zorgen voor een afname in concentratie tijdens het trainen. Zorg daarom voor een gebalanceerde rustpauze.

#10. Zet je ego aan de kant

Wat mij in de sportschool opvalt is dat vrouwen vaak strakke billen, benen en buik trainen voor een strakker lichaam – maar niet met zware gewichten durven te trainen in de angst gespierd te worden.

Hierdoor kiezen ze vaak voor te lichte gewichten om echt effectief te kunnen trainen. Je zult niet plotseling bovenbenen als boomstammen krijgen of net zo gespierd worden als een bodybuilder!

Daarnaast denken veel mannen vaak dat ze altijd de zware gewichten moeten pakken en maximaal moeten trainen. Iedereen wilt natuurlijk net zulke grote biceps en schouders als de meest gespierde jongen in de sportschool.

Maar let op, zet je ego aan de kant en til niet meer dan dat je op dit moment kunt. Te zwaar gewicht kan zorgen voor een verkeerde uitvoering, blessures en overtraining. Belast je spieren op de juiste manier. Bijvoorbeeld met micro loading of progressieve overload.

Groetjes,

Merijn

Merijn heeft ook zijn eigen Website.

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.