vet verliezen, vet verbranden, cynthia houben, transformatie, online coaching, schema op maat

De 5 grootste fabels over vet verliezen!

Vier jaar geleden begon ik mijn fitjourney en ben ik bijna 20 kilo afgevallen. De jaren ervoor had ik vooral last van het jojo effect. Je kent het wel…strenge crash diëten volgen, 10 kilo afvallen in één maand en de maand erop alles weer eraan eten. Ik kreeg er eetbuien door, wist geen balans te vinden en vet verliezen dat lukte dus nooit blijvend. 

Vandaag wil ik jullie voor mijn eigen fouten behoeden, dus deel ik 5 fabels over vet verliezen. Dingen die ik toen geloofde en dingen die mij ervan weerhielden om mijn ”droomlichaam” te krijgen.

vet verliezen, vet verbranden, cynthia houben, transformatie, online coaching, schema op maat

1. Je moet cardio doen om vet te verliezen.

Absoluut niet waar. Simpel gezegd ga je afvallen als je een calorie tekort creëert. Dit kun je dus ook doen door minder te eten. Ik heb persoonlijk een hekel aan cardio en van die urenlange cardio sessies viel ik geen gram af. Dit kwam door meerdere factoren, maar alleen maar cardio doen gaf me geen mooi gestroomlijnd lichaam.

Ik ben bijna 20 kilo afgevallen door alleen krachttraining te doen en door mijn eigen schema’s te volgen. Geen streng dieet meer maar gewoon normale voeding.

Het voordeel van krachttraining is dat je tijdens en na je sessie nog calorieën verbrandt! Met cardio verbrand je alleen op het moment zelf. Ook bouw je met krachttraining spiermassa op ( yes ook die ronde billen krijg je door krachttraining te doen) en hoe meer spieren je hebt opgebouwd hoe meer je verbrandt in rust. Dus met andere woorden je kunt veel meer eten zonder iets aan te komen. Je lichaam wordt letterlijk een vet verbrandingsmachine ;).

vet verliezen, vet verbranden, cynthia houben, transformatie, online coaching, schema op maat

2. Je moet heel weinig eten om vet te verliezen.

Je moet inderdaad wat minder eten dan je verbruikt om vet te verliezen, maar niet TE weinig. Dat gaat op den duur averechts werken. Ik heb crash diëten gevolgd waar je maar 600-800 kcal per dag mocht eten, bizar! Dit is hartstikke ongezond voor je. Je valt er in korte tijd veel mee af, maar je verliest bijvoorbeeld ook spieren. En je spiermassa heb je nodig voor een strak lichaam. Zonde dus om dit je lichaam aan te doen. Na een crash diët valt iedereen weer terug en zitten de kilo’s er zo weer aan. Vaak zelfs nog meer dan voorheen.

3. Koolhydraten maken je dik.

Dit geloofde ik jarenlang, maar het is de grootste onzin ooit! Veel van mijn klantjes dachten dit ook en vonden het dan ook eng om dit gewoon te eten. Een teveel aan calorieën zorgt ervoor dat je aankomt, niet de koolhydraten. Koolhydraten heb je gewoon nodig. Het klopt dat als je een aantal dagen weinig tot geen koolhydraten eet je meteen een stuk slanker lijkt, maar dat komt omdat je veel vocht verliest niet zozeer vet. Als je langere tijd je koolhydraten schrapt mis je veel vitamines, mineralen en vezels. Ik weet nu dat een goede verhouding tussen deze macro’s belangrijk is en je het gewenste resultaat geeft.

vet verliezen, vet verbranden, cynthia houben, transformatie, online coaching, schema op maat

4. S’avonds mag je niks meer eten.

Na je avond maaltijd mag je niks meer eten om af te vallen. Dit geloofde ik ook heilig, maar het is niet waar. Het gaat er uiteindelijk om dat je over de gehele dag minder eet dan je verbuikt. Voor het slapen iets gezonds eten is helemaal niks mis mee. Snoep of chips eten is natuurlijk een ander verhaal en dat is wat de meeste mensen doen s’avonds op de bank;). Met gezonde voeding is kun je makkelijk in de avond nog iets nemen. Ik neem een uur voor het slapen bijvoorbeeld nog wat noten met kokos yoghurt of een eiwitshake met wat fruit.

5. Ik moet ontbijten om af te vallen.

Absoluut niet waar, zoals ik eerder al zei gaat het erom dat je over de gehele dag minder binnenkrijgt dan je verbruikt. Er zijn veel mensen die zweren bij intermittent fasting. Hierbij sla je je ontbijt over. en vast je gedurende de dag een bepaalde periode. De meeste mensen vasten 16 uur op een dag. Ik heb het zelf ook een jaar gedaan en ik verloor vet + ik kwam sneller in spiermassa aan. Ik ben gestopt omdat ik diabetes heb en ik kreeg veel hypo’s in de ochtenden, wat ervoor zorgde dat ik dan weer suikers moest nemen. Dus het werkte op een gegeven moment niet meer.

vet verliezen, vet verbranden, cynthia houben, transformatie, online coaching, schema op maat

Ik ben ontzettend blij dat ik nu al 4 jaar een gezonde levensstijl heb, af ben van de eetbuien en eindelijk het lichaam heb wat ik zo graag wilde. Daarbij voel ik me fitter en een stuk gelukkiger, want de juiste voeding & genoeg beweging zorgen ervoor dat je mindset ook positiever is.

Neem deze tips mee en als je er zelf niet uitkomt met je voeding & training kun je mij mailen voor hulp. Stuur een mailtje naar cynthia@gymjunkies.nl voor meer informatie over onze schema’s op maat met of zonder whats app coaching.

Je kunt op onze website een aantal succesverhalen lezen van klanten die het Gymjunkie Lifestyle Plan hebben gevolgd!

Liefs, Cynthia

Je kunt mij ook volgen via  InstagramFacebook , YouTube & Bloglovin’

 

 

1 Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.