training

HOE KAN IK HET BESTE MIJN TRAINING OPPAKEN NA DE LOCKDOWN? – 7 TIPS

De sportscholen zijn weer open dus we kunnen massaal weer de gym induiken! Maar wees niet te fanatiek want veel mensen raken na een rustperiode/vakantie juist overbelast of geblesseerd. Je zult helaas niet verder kunnen gaan waar je gebleven was met trainen en de verloren tijd inhalen. Maar wat kun je dan wel doen?

Heb je de afgelopen maanden minder intensief gesport, een aantal trainingen thuis gedaan of meer cardio gedaan? Dan zal jouw lichaam er langzaam weer aan moeten wennen, aan het intensieve trainen en de bewegingen als je de sportschool induikt. Je kunt dan ook een mindere belasting aan.

Uitvoering en goede beweging is key

Wat je kan doen is het lichaam helpen om sneller weer de juiste “draai” te vinden. Probeer bij elke oefening je te focussen op een zo goed mogelijke beweging. Uitvoering is key! Eigenlijk komt alles terug hoe je met externe weerstand je lichaam belast. En geloof me, je lichaam kent zijn grenzen en geeft deze duidelijk aan jou aan, zolang je er goed naar luistert. Dit kun je zien als de belastbaarheid wat jouw lichaam aan kan.

Bouw je trainingsvolume rustig op

De meeste van ons denken gelijk weer aan de slag te kunnen met hun oude trainingen, dus ook verder te kunnen op het oude gewicht. Enorm fanatiek, maar dit vergroot wel de kans op overbelasting als je dit te snel opvoert. Als jij een periode geen of een andere trainingsprikkel hebt gehad is het aan te raden om even wat rustiger op te bouwen. Kies bijvoorbeeld om te starten met 10 tot 14 setjes. Het is beter om de eerste twee weken voor een verminderde belasting te kiezen en dit in de verdere weken op te bouwen naar een hoger volume en hogere intensiteit.

LET OP: ga niet gelijk je max testen of tot spierfalen trainen als je net weer terug bent in de gym. Het klinkt vast erg verleidelijk maar bouw het rustig op.

Start met een goed trainingsplan

Kies voor een goed afgestemd plan met een vorm van progressieve overload waarbij je elke week het gewicht wat opvoert. Train de eerste 2 weken niet te explosief, maar kies voor een gecontroleerde beweging waarbij je echt mindfull bent van je techniek (mind-muscle connection). Zo werk je aan de kwaliteit van je oefeningen en met een beter beweegpatroon.

Wil je gelijk goed van start met een trainingsplan? Dan kun je ons altijd een mailtje sturen voor verdere info en prijzen: info@gymjunkies.nl

training

Enjoy the journey, not the destination

We willen allemaal zo snel mogelijk resultaat en ja natuurlijk, dat is helemaal niet zo gek maar probeer jezelf geen druk op te leggen. Geef het de tijd en geniet van het hele proces. Bijvoorbeeld van het beter leren bewegen en de mind-muscle connection toe te passen. Heb plezier in de kleine stapjes die je zet en beloon jezelf met wat leuks als je dit hebt behaald.

Ook progressie zonder spierpijn

Wat je vaker hoort is dat spierpijn goed is en nodig is voor spiergroei. Dit is een fabeltje lieve mensen. Je kunt progressie maken zonder dat je spierpijn hebt of voelt.

Slaap voldoende

Voldoende slapen is erg belangrijk en de beste tip voor je herstel, groei en tegen blessures. Niet alleen voor je welzijn, maar ook om de blessurekans te verkleinen. Dit wordt bevestigd bij onderzoeken bij duursporters, jong volwassenen en atleten. Leg je aandacht dus nog wat meer op het hebben van een goede nachtrust. Kijk bijvoorbeeld 1-2 uur voor het slapen gaan minder naar tablets, computerschermen en mobiele telefoons en zorg voor een donkere, koele slaapkamer en drink het liefst ook geen alcohol en koffie een aantal uur voordat je naar bed gaat.

training

Eet gezond en gevarieerd

Heb jij al eens gekeken naar je eetpatroon de laatste periode? Misschien ben je wat minder of ongezonder gaan eten. Pak de draad weer lekker op en start met een gezond voedingspatroon. Zo herstel je sneller en weet je zeker dat je er het maximale uithaalt. En check de volgende dingen voor jezelf:

  • Eet je voldoende groente?
  • Eet je voldoende fruit?
  • Drink je genoeg water op een dag?
  • Klopt het aantal calorieën wat je tot je neemt? (TIP: kun je bijhouden in een voedingsapp)
  • Hanteer je een goede macroverdeling? (koolhydraten, eiwitten en vetten)

Weet jij niet waar je moet beginnen met het starten van een gezonde levensstijl? Wij helpen jou graag op weg! Maak kennis met ons Gymjunkie Lifestyle Plan waarin je leert een gezonde balans te krijgen met voeding d.m.v. tips, tools en de juiste handvaten. Als trouwe lezer krijg jij 10% korting met de code “gymjunkies10”.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook! 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.