ectomorph mark bogaerts

Ectomorph: hoe kom je aan in gewicht?

De struggles van een ectomorph

Als een ectomorph is het lastig om in gewicht aan te komen. Je hebt een heel erg snel metabolisme en daardoor bouw je nauwelijks iets op. Je moet zorgen dat je voldoende eten binnen krijgt als je in spiermassa wilt aankomen.

WAAR MOET JE ALS ECTOMORPH OP LETTEN?

Belangrijke factor: te weinig rust

Alleen is er nog een hele belangrijke factor die ik eerst niet voldoende had waardoor ik nog minder snel aankwam. Ik had te weinig rust en daardoor konden mijn spieren nooit echt goed groeien. Ik had een fulltime job bij Aldi. Daar maakt het niet uit of je leidinggevende bent of medewerker, je moet gewoon de hele dag sjouwen met pallets.

Je tilt de hele dag boven je schouders met zware dozen of je moet constant dezelfde beweging maken met je schouders als je achter de kassa zit. Je loopt de hele dag aan een stuk door dus je komt nooit tot rust. Behalve in twee keer een kwartiertje pauze en een middagpauze van 30 minuten. Maar dan zat ik zo snel mogelijk te eten en was ik nog te laat klaar met mijn pauze.. dus ik had geen rust. Daarnaast ging ik dan gemiddeld 5 à 6 keer per week naar de sportschool en werkte ik aan Gymjunkies en Mijn Innerlijke Kracht. Ik sliep toen ook vaak maar 3 tot 5 uur.

Maar dat is wat ik wilde doen, want ik wilde mijn dromen waarmaken. Dus ik dacht: meer calorieën eten dan je verbrandt, dat is de oplossing om nu toch in spiermassa aan te komen! Tot ik het zover had opgebouwd dat ik 7000 kcal per dag at. Dat hield ik 3 weken vol en toen voelde ik me zo slecht, elke dag al dat eten in mijn buik was natuurlijk ook niet gezond. Ik besloot te stoppen met bulken en me te richtten op mijn prioriteiten. Ik bleef gewoon trainen, maar ik at op gevoel naar behoefte

Gezonde voeding

Nu werk ik vanuit huis, loop ik regelmatig in het bos en sport ik 5 à 6 keer per week. Mijn spieren staan een stuk voller en ik eet nog steeds gewoon op gevoel. Ik weet wat ik moet eten, dus ik eet gewoon wat ik nodig heb. Ik eet dagelijks één of twee avocado’s omdat deze niet alleen gezond zijn, maar ook nog eens de beste bron voor je vitamines, mineralen en omega 3 vetten zijn.

Verder eet ik veel fruit, paprika, komkommer, en nog wat andere dingen voor voldoende vitamines, mineralen en suikers rondom mijn training. Aan het begin van de dag eet ik altijd de grootste maaltijd, maar ik sport nu ook in de middag. Toen ik in de avond sportte at ik in de avond veel meer. Nu eet ik de meeste koolhydraten aan het begin van de dag tot na mijn training.

Voldoende rust

Ik merk nu pas hoe belangrijk rust echt is. Zo veel eten was niet goed voor me, ik had me nog nooit zo slecht gevoeld. Ik ben iemand die nooit ziek is en altijd wel energie heeft. Maar toen was ik letterlijk ziek, zwak en misselijk. Ik had een hoop blessures, ontstoken aanhechtingen bovenaan mijn triceps onder de schouder en al anderhalf jaar lang een ontstoken aanhechting aan de binnenkant van mijn elleboog.

Ik stond vol toen ik zoveel at, maar ik groeide niet. Nu ik voldoende rust heb zijn mijn blessures voor het eerst helemaal verdwenen en kan ik weer zwaarder trainen. Ook heb ik meer energie om zwaardere trainingen te doen in plaats van met halve energie en blessures. Mijn spieren staan voller, ik train zwaarder en ik eet nog maar de helft van wat ik eerst at, gemiddeld 3000-3500 kcal per dag.

De juist levensstijl voor een ectomorph

Ik negeerde dus altijd een hele belangrijke factor om mijn spieren te laten groeien. Zonder genoeg rust kun je eten wat je wilt, maar als ectomorph heb ik ervaren dat zoveel eten zeker niet goed voor je is en spiergroei vooral plaatsvindt als je rust. Daardoor heb ik nu een levensstijl voor mezelf gecreëerd waarbij ik voldoende rust heb en mijn spieren dus ook echt kunnen groeien.

Heb je dit niet? Doe er dan iets aan als dit echt belangrijk is voor je. Ik adviseer in ieder geval niemand om zoveel te gaan eten! Eten geeft je ook energie waardoor je door kunt blijven gaan, maar voor spiergroei heb je toch echt wel je rust nodig.

Hoe blijf je vooruitgang boeken? Dat lees je in deze blog Kun je wel wat hulp gebruiken bij het behalen van je doelen? Download een van onze lifestyle plans of neem contact met ons op.

Wil je meer zien van Mark? Je kunt hem volgen op Instagram!

 

Gezond eten en je doelen behalen? Dat kan nog makkelijker met FitChef! Duidelijke uitleg en heerlijke recepten. Klik hier als je meer informatie wilt.

 

1 Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.