boodschappen

HOW TO: BUDGETPROOF BOODSCHAPPEN DOEN & BOODSCHAPPENLIJST MAKEN

Onze blogster Elise, die 37 kilo afgevallen is met ons Lifestyle Plan en vertelt in deze blog hoe zij het aanpakt met haar boodschappen. Hoe jij er dus voor kunt zorgen dat je de juiste dingen in huis haalt om je doelen te behalen.

Vorige week gaf ik jullie mijn tips over hoe te beginnen met een gezonde levensstijl. Wat daarbij hoort zijn gezonde boodschappen. Nu tegenwoordig alles duurder wordt, is het niet altijd even aantrekkelijk meer om gezond te eten. Dit mag geen excuus zijn, gezond eten kan ook goedkoop!

Mijn tips voor jullie:

  • Maak vooraf thuis in alle rust een boodschappenlijst. Kijk wat je nog in huis hebt, zodat je niets dubbel koopt en stem eventueel jouw weekmenu af op dat wat je nog in huis hebt. De wissellijsten van het Lifestyle Plan kunnen jou hier mee helpen.

 

  • Bekijk wat er in de aanbieding is. Tegenwoordig is er altijd wel ergens iets in de aanbieding, zoals groenten, fruit, vlees of vleesvervangers. Mocht je dit nou niet perse nodig hebben, is het soms toch handig om te kopen, vooral als je het kunt bewaren. Zo kun je diepvriesgroenten kopen (die overigens even gezond zijn als verse groenten) en kunnen vlees, vis, kip en vleesvervangers in de diepvries. Portioneer deze en verpak deze per portie in de diepvries.

 

  • Over de diepvries gesproken: veel groenten kun je ook uit de diepvries kopen. Dit is handig voor de houdbaarheid, het is vaak vers bevroren dus ook gewoon net zo gezond of zelfs gezonder dan de verse groenten. Ook veel fruit voor in bijvoorbeeld smoothies of in de yoghurt kun je kopen uit de vriezer. De avond er voor uit de vriezer halen en in een schaaltje in de koelkast zetten, ready to eat in the morning!

 

  • Meestal koop je boodschappen bij 1 of 2 dezelfde supermarkten. Maak jouw boodschappenlijstje op basis van de volgorde hoe jouw supermarkt is ingedeeld. Begin bovenaan met dat wat jij als eerste tegenkomt, en eindig met dat wat het dichtst bij de kassa ligt. Dit zorgt er voor dat je niet meermaals hoeft terug te lopen en zo (ongewenst) door gangpaden waar je in de gauwigheid nog even iets in je mandje/karretje gooit.

 

  • Begin met de boodschappen in de goedkopere supermarkt, en ga daarna naar een van de duurdere supermarkten voor datgene wat je bij de eerste supermarkt niet meer hebt kunnen vinden.

 

  • Ga voor groente en fruit naar de markt. Dit is vaak een stuk goedkoper dan de supermarkt.

 

  • Koop jouw vlees/kip bij een Turkse slager/supermarkt, mocht je deze in de buurt hebben. Dit is vaak lekkerder en ook goedkoper!

 

  • Probeer maar 1 keer in de week naar de supermarkt te gaan, en ga alleen terug wanneer je iets op de eerste dag niet hebt kunnen vinden.

 

  • Ondanks de situatie waar we nu in leveren, kun je nog altijd contant betalen. Geef jezelf een weekbudget, pin dat geld en koop daar jouw boodschappen van. Laat jouw pinpas thuis.

 

  • De zelfscan tegenwoordig is ontzettend handig, maar het maak je wel onbewust van wat jij allemaal hebt meegenomen. Wanneer je toch aan de kassaband gaat staan, heb je nogmaals in jouw hand wat je allemaal meeneemt en maakt jou bewust van wat je meeneemt. Je kunt er nog voor kiezen om iets ‘’weg te laten’’ bij de kassa.

 

  • Misschien wel de allerbekendste tip: DOE GEEN BOODSCHAPPEN ALS JE HONGER HEBT. Dit zorgt er automatisch voor dat je meer meeneemt dan wat je nodig hebt, wat vaak ook nog ongezond is en voor de lekkere trek is.

 

  • Tast af wanneer het relatief rustig is in jouw supermarkt. Rust in het hoofd tijdens boodschappen halen is een stuk prettiger dan door een drukke supermarkt lopen waar iedereen jou in de weg loopt, voor jouw gevoel. Frustratie = emotie. Emotie = vaak zin in een ongezonde snack.

Pak bij thuiskomst jouw boodschappen uit en zorg voor een strakke overzichtelijke indeling in jouw koelkast en voorraadkast. Verdeel eventueel jouw, uit de aanbieding gekochte, eiwitbronnen in porties en doe deze in de vriezer. Wij eten al 2 jaar zo en het doet voor ons niets af aan de smaak of textuur.

Wil jij meer van mij zien, foto’s, recepten en eerlijke verhalen over het leven?

Volg mij op Instagram.

Tot volgende week!

Liefs, Elise

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.