ontbijt

IS HET ONTBIJT OVERSLAAN GEZOND OF NIET?

“Vergeet je ontbijt niet in de ochtend, het is de belangrijkste maaltijd van de dag”. Heb jij dit ook vaker gehoord? Lang niet iedereen ontbijt in de ochtend, kijk bijvoorbeeld naar de mensen die in de ochtend geen hap door hun keel krijgen of de mensen die aan intermittent fasting doen. Maar heb je elke dag een ontbijt nodig of niet?

Ontbijt jij iedere ochtend? Of krijg je geen hap door je keel net nadat je op bent gestaan? Er wordt vaak gezegd dat je iedere dag moet ontbijten voor een gezonde start. Zo zou het je stofwisseling snel op gang brengen. Maar is dit eigenlijk wel waar?

JE KOMT SNELLER AAN ALS JE NIET ONTBIJT

Zo zijn er onderzoeken die laten zien dat mensen die geen ontbijt eten, gemiddeld vaker overgewicht hebben. Maar hoe zit dat dan? De meeste mensen die het ontbijt overslaan, eten bij hun andere maaltijden vaak meer. Over de hele dag krijg je op deze manier dus meer calorieƫn binnen. Andere onderzoeken zeggen dat mensen die niet ontbijten, iets meer bij de lunch eten maar meestal niet het aantal aan calorieƫn wat gelijk staat aan een ontbijt. Niet ontbijten zorgt ervoor dat je minder calorieƫn tot je krijgt als je dit op een gezonde manier doet. Wel of niet ontbijten? Het belangrijkste is hoe jouw verdere eetpatroon eruit ziet.

ONTBIJT BOOST JE METABOLISME

Vaak wordt gezegd: als je ontbijt, gaat je lichaam aan de slag met het verwerken van dit voedsel. Je spijsvertering wordt aan gezet en zo verbrand je de rest van de dag meer calorieƫn. Dit blijkt niet zo te werken. Onderzoeken laten zien dat mensen die ontbijten, in de 24 uur daarna niet meer calorieƫn verbranden dan mensen die het ontbijt overslaan.

GEZONDE LEVENSSTIJL

Mensen die wel gewoon ontbijten, hebben vaak ook andere gezondere gewoontes. Maar deze gewoontes zijn niet het gevolg van het ontbijt wat zij eten, maar juist andersom. Deze mensen ontbijten omdat ze op hun gezondheid willen letten. Ontbijten past dan bijvoorbeeld goed binnen hun gezonde levensstijl. Er zijn mensen die gezond leven en wel hun ontbijt overslaan, maar dit werkt dan zo: het is een vermindering van het aantal calorieƫn dat ze per dag binnenkrijgen. Zelfs als er bij de lunch weer wat meer gegeten wordt.

ontbijt

AFVALLEN DOOR HET ONTBIJT OVER TE SLAAN

Mensen gebruiken soms het overslaan van het ontbijt om sneller af te vallen, omdat er wordt gezegd dat het overslaan van het ontbijt kan helpen om minder calorieƫn te eten. Maar is dit ook verstandig? Als je het op een gezonde manier doet, kan afvallen door het ontbijt over te slaan werken. Het kan dan zelfs wat voordelen hebben, omdat niet ontbijten een vorm is van Intermittent Fasting. Maar waar kan ik het beste op letten om dit voor elkaar te krijgen?

Sommige mensen hebben ā€™s ochtends nooit trek. In dat geval is het geen probleem om niet of later te ontbijten. Althans.. als je de volgende punten hieronder ook in de gaten houdt.

ALTIJD ONTBIJTEN ALS JE HONGER HEBT

Heb jij honger zodra je uit bed komt? Dan is het ontbijt overslaan waarschijnlijk niets voor jou, ook als je af wilt vallen. Je kunt dan beter later op de dag wat minder calorieĆ«n tot je proberen te nemen. En nee, het is niet de bedoeling dat je honger hebt! Je ontzegt je lichaam dan energie en voedingsstoffen die je hard nodig hebt en de kans is ook nog eens erg klein dat je het volhoudt. Merk je dat je ā€™s ochtends echt behoefte hebt aan ontbijt? Just eat it and fuel your body!

ontbijt

BLIJF GENOEG ETEN

Het kan ook gebeuren dat je juist te weinig gaat eten als je het ontbijt overslaat. Je denkt nu misschien maar dat is toch goed, dan val ik toch juist af? Nee lieve mensen, dit levert vrijwel geen blijvende resultaten op. Bijna iedereen komt na een tijdje te weinig te hebben gegeten, vaak direct weer flink aan.

Zorg dus dat je altijd genoeg eet, ook als je je ontbijt overslaat. Wij raden aan om dagelijks 350-400 kcal onder je energieverbruik te gaan zitten. Eet je sowieso weinig, dan kun je ook voor een tekort van 250-300 kcal kiezen om te voorkomen dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

MAAK GEZONDE KEUZES

Wat je veel ziet gebeuren; mensen gaan zonder ontbijt veel ongezonder eten, gedurende de rest van de dag. Je krijgt net voor de lunch wat trek en je eet snel een paar snoepjes of koekjes. Omdat je dus flink honger hebt is de kans is groot dat je ook kiest voor een ongezondere lunch. Mocht je ervoor kiezen om je ontbijt over te slaan, dan is het belangrijk dat je dit voorkomt! Wat je bijvoorbeeld kunt doen als je geen ontbijt eet, is dat je een gezonde snack in het midden van de ochtend plant.

TIP: Zorg dus altijd dat je bij de lunch en je avondeten nog genoeg eet, of kies voor tussendoortjes die voldoende vullen. Zo kun je wel afvallen door het ontbijt over te slaan, maar voorkom je dat je jezelf uithongert.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.