Gymjunkie van de maand: Emma

Mijn naam is Emma van Greuningen en ik ben 27 jaar. Sporten is een van de dingen die ik het liefste doe. Ik ben geen superslanke fitgirl met keiharde abs en biceps en daarom ben ik heel erg vereerd dat Cynthia mij heeft gevraagd om gymjunkie van de maand oktober te worden!

Qua sporten doe ik veel verschillende dingen zoals krachttraining, hardlopen, crossfit en work-outs uit de Bikini Body Guide van Kayla Itsines, eigenlijk net waar ik op dat moment zin in heb. Ik probeer zeker minimaal 4 keer in de week te sporten, zo niet vaker maar met een onregelmatige baan als stewardess lukt dit helaas niet altijd.

Zoals je op de foto’s wel kan zien ben ik niet altijd zo sportief geweest! Ik ben nooit echt dik geweest, al lette ik vroeger nooit op mijn eten, snoepte ik veel en at ik best vaak ongezond. Ik was ook nooit echt slank hoor trouwens, mijn familie is gezegend met flinke heupen en billen, maar doordat ik 7 dagen in de week paardreed en veel fietste heb ik nooit een probleem met mijn figuur gehad en maakte ik me er ook eigenlijk nooit druk om.

 

Toen ik in 2011 begon als stewardess ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Ik sliep veel in hotels en genoot van al het lekkers bij het ontbijt. We gingen vaak uit eten en ik koos dan iets ongezonds om te eten in plaats van een gezonde salade. Aan boord at ik vaak chocola, helemaal tijdens de nachtvluchten om wakker te blijven. Als ik dan een paar dagen thuis vrij was ging ik ook vaak nog eens uit eten, omdat het zo gezellig was om ze weer te zien. Dit in combinatie met een stuk minder beweging, ik reed minder paard en pakte vaker de auto dan de fiets, resulteerde in ongeveer 10 kilo extra Emma in nog geen jaar. Ik stond nooit op de weegschaal, maar al mijn broeken zaten strak en ik werd een propje in mijn uniform dus ik merkte het overduidelijk. Toen ik van mezelf schrok toen ik foto’s terugzag besloot ik dat ik maar weer eens op de weegschaal moest en ik kreeg bijna een hartverzakking toen deze nog net geen 80kg aangaf.

 

Ik besloot dat ik af moest vallen en omdat een paar van mijn vriendinnen met succes het Dukan-dieet volgde ging ik dit ook proberen. Dit dieet heb ik 2 maanden volgehouden, ik at bijna geen koolhydraten meer, zoals pasta rijst en brood, maar alleen nog mager vlees, magere kwark, eieren, groente en heel beperkt fruit. Dit deed ik in combinatie met cardio in de sportschool. Toen haatte ik krachttraining nog. De eerste 7 kilo waren er binnen die 2 maanden af en ik ging daarna met een goed gevoel op vakantie. Nadat ik terugkwam van die vakantie had ik een hele tijd moeite het weer op te pakken. Het dieet dat ik had gedaan was meer een crashdieet en ik zou het niemand aanraden, door het gebrek aan voedingsstoffen miste ik een hoop energie. Ik ging meer eten en begon met krachttraining echter had ik geen idee wat ik precies moest eten en hoe ik mijn training het beste kon doen. Sporten werd steeds belangrijker voor me, maar ik was nog erg zoekende. Via een vriend kwam ik in aanraking met de insanity work-outs van Shaun-T en dit programma heb ik 90 dagen lang, 6 dagen in de week volgehouden. Het waren hele pittige work-outs en ik kon de eerste week niet meer lopen van de spierpijn, maar ik was zo trots op mezelf toen ik het volbracht had en het resultaat mocht er zijn! Ik was een stuk strakker en nog eens 3 kilo lichter.

 

Vanaf dat moment ben ik me steeds meer gaan verdiepen in sporten en vooral krachttraining, waarbij instagram voor mij een belangrijke rol gespeeld heeft, hier haalde ik motivatie en inspiratie voor work-outs vandaan. Nu zijn we 3 jaar verder dan en ik ben nog steeds op gewicht. Ik eet in principe alles, maar probeer het grootste deel gezond te houden al ben ik nog steeds dol op chocola en Ben&Jerry’s! Door het sporten is mijn lichaam wel strakker geworden en ik kan mijn vrouwelijke vormen tegenwoordig waarderen in plaats van een hekel te hebben aan mijn heupen en billen zoals in het begin, toen ik eigenlijk alleen maar zo slank mogelijk wilde worden. Waar ik sporten in het begin als een verplichting zag kijk ik er nu naar uit en is het echt een onderdeel van mijn leven geworden. Ik ben een groot fan van crossfit, omdat ik de combinatie van kracht en cardio heel fijn vind en het een kick is als je toch steeds iets sterker word. Een keer in de week ga ik samen met mijn vriend naar de sportschool en ook dit vind ik heel leuk, omdat je elkaar dan kan motiveren. Qua voeding kan ik nog steeds een hoop leren, de balans tussen gezond en ongezond is bij mij soms even zoek, maar de laatste weken ben ik mezelf heel bewust aan het aanleren dat het prima is om af en toe mezelf iets lekkers te gunnen. Voorheen was ik dan heel streng en dat resulteerde vaak in eetbuien met hele repen chocola en bakken Ben&Jerry’s. Ook op werk heb ik soms nog moeite om op de route gezonde keuzes te maken, maar dit gaat al steeds beter!

FullSizeRender

 

Als ik terugkijk naar een aantal jaar geleden ben ik trots op waar ik nu ben en kijk ik uit naar waar ik nog ga komen. Instagram is voor mij een grote bron van inspiratie en motivatie en ik vind het fantastisch dat ik via een sociaal medium ook daadwerkelijk vriendinnen gemaakt heb die net zo van sporten houden als ik. Als mensen mij vertellen dat ik voor hen een inspiratie ben voel ik me zo vereerd en motiveert me dat alleen maar meer! Ik heb mezelf altijd heel erg vergeleken met anderen, maar realiseer me de laatste tijd steeds meer dat dit geen enkele zin heeft en ieder lichaam anders is. Wees blij met jezelf en trek iets positiefs aan, dat past namelijk altijd ;).

Wil je mij en mijn fitjourney volgen op Instagram dan kan je me vinden op @emssfitlife!

  • Weet je soms ook niet meer wat je moet eten om genoeg spiermassa te kunnen opbouwen? Dit e book staat boordevol eiwitrijke recepten voor je ontbijt, lunch, diner, snacks en smoothies! Je kunt het hier bestellen.

 

2 Reactie's
  • Peter
    Geplaatst op 09:16h, 23 oktober Beantwoorden

    Wat een topper!

    • Gymjunkies
      Geplaatst op 13:23h, 24 oktober Beantwoorden

      Dat vonden wij ook!:)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.