vet verliezen

WAT NIEMAND JE VAN TE VOREN VERTELT OVER GEWICHT VERLIEZEN


Thies is al eerder Gymjunkie van de week geweest. We vonden zijn verhaal heel inspirerend en hebben hem daarom gevraagd om vaker voor ons te bloggen. Vandaag vertel hij meer over de struggles van gewicht verliezen.

Je bent eindelijk zo ver. Je hebt de knop omgezet of misschien was die knop al een tijdje om. Misschien heb je zelfs al het Gymjunkie Lifestyle Plan gekocht, je ingeschreven bij een sportschool of je eigen workouts uitgezocht. Je bent klaar om aan jezelf te gaan werken en gewicht te verliezen. Vastberaden om er volgende zomer strak uit te zien in je bikini of zwembroek of misschien weer in dat ene kledingstuk te passen.

Op internet vindt je genoeg mensen die je zullen motiveren om te gaan sporten, om aan jezelf te gaan werken of om gewicht te gaan verliezen. Ze hebben allemaal het beste met je voor. Omdat ze weten hoe belonend het is om doelen voor jezelf te stellen en dagelijks aan die doelen te blijven werken tot je tevreden bent.  Ook ik heb dit proces doorlopen. Ik liet me motiveren door anderen (op internet), had de knop omgezet en begon aan mijzelf en mijn gewichtsverlies te werken. 34 kilo lichter en later deel ik graag met je wat de dingen zijn waar je bijna niemand over hoort als het om gewichtsverlies gaat.

Mensen zullen proberen een perfect plaatje te schetsen. En daarmee zeg ik niet dat mensen zeggen dat gewichtsverlies makkelijk is, want dat is het niet altijd. Maar als het om gewichtsverlies gaat zullen veel mensen er voor kiezen om het iets op te fleuren als ze er iets over delen op internet.

Dit is wat niemand je van tevoren vertelt over gewicht verliezen
  • Je gaat nieuwe kleren moeten kopen en dat kan vervelend zijn. Als je een paar kilo wil afvallen zal je je hele garderobe grotendeels nog kunnen dragen. Maar als je meer dan 5 kilo (en in mijn geval 34 kilo) gaat afvallen dan gaan al je kleren al gauw te groot zijn. Elk seizoen weer. Stel je er op in dat als je aan je afvalrace begint je volgend zomer misschien een nieuwe zwembroek of bikini nodig hebt. En de zomer daarop weer. En misschien daarop weer. Tip: bewaar wat van je kleding van toen je op je zwaarst was als aandenken. Ik heb alles weggegeven en daar baal ik nog steeds van.
  • Je gaat willen opgeven. Gewicht verliezen is hard werken. Je gaat vaker nee moeten zeggen dan je misschien van te voren gedacht had. Nee tegen dat stuk taart, nee tegen dat biertje, nee tegen dit of dat. Er gaan momenten zijn dat je gewoon ‘fuck it’ wil zeggen en je je  even laten gaan. Wat voor mij hielp: op dat moment echt ‘fuck it’ zeggen en lekker die pizza eten of dat biertje drinken. Waarom? Daar gaat het volgende punt over.
  • Streven naar 100% is onrealistisch. Niemand kan zich ooit 100% aan een dieet of levensstijl gericht op gewichtsverlies houden. Dat is niet alleen onrealistisch maar op de lange termijn ook nog eens ongezond. Waardoor denk je dat jij het op de lange termijn langer vol gaat houden? Door soms iets te eten waar je heel erg van geniet om je vervolgens weer aan je gezonde levensstijl te houden? Of door jezelf die dingen juist maandenlang te ontzeggen? Ik kies voor dat eerste. En jij?
  • Niet iedereen begrijpt waar je mee bezig bent. Voor jou is misschien de knop om. Maar je omgeving eet en drinkt misschien nog zoals ze altijd hebben gedaan. Mensen zullen gaan proberen je te saboteren omdat ze gewend zijn dat jij een andere levensstijl hebt. Ze zullen proberen je mee naar de kroeg te sleuren. Of lekker een patatje in de stad te gaan eten. Of pannenkoeken op tafel zetten terwijl je vroeg om ‘iets gezonds’. Sommigen zullen begrijpen waarom je de keuze hebt gemaakt om gewicht te gaan verliezen. Anderen zullen zich persoonlijk aangevallen voelen terwijl dat niet nodig is. Vergeet dit niet: je doet dit voor jezelf, niet voor anderen.
  • Sporten staat niet gelijk aan gewicht verliezen. Je kan 7 keer in de week in de sportschool staan, naar je werk fietsen en een flinke wandeling maken met je hond en alsnog geen gewicht verliezen. Hoe dan? Doordat je eetpatroon ook van belang is. Als je zoveel beweegt maar elke avond pizza eet, als lunch naar de McDonald’s gaat en ontbijt met frikandelbroodjes dan heeft het sporten niet veel effect. Het is een simpele rekensom: als je lichaam meer energie uitgeeft (sporten) dan dat er binnenkomt (eten) dan verlies je gewicht.
  • Je doel bereiken gaat langer duren dan je denkt. De eerste kilo’s zullen er af vliegen als je een gezonde levensstijl start, maar dat effect zal afzwakken omdat je lichaam eraan gewend raakt. Dit kan frustrerend zijn maar laat je je er alsjeblieft niet door uit het veld slaan. Het gezegde ‘slow and steady wins the race’ gaat hier op. De meest gezonde manier is langzaam en gestaag je gewicht afbouwen.
  • Het gewicht er af houden is misschien nog wel moeilijker dan het verliezen. Het is je gelukt. Je doel is behaald. Misschien was dat doel een bepaald gewicht, van die love handles afkomen of tevreden zijn als je in de spiegel kijkt. Gefeliciteerd, je bent op de helft van je reis. Want het gewicht er af houden is moeilijk. Het is aantrekkelijk om de teugels nu je tevreden bent steeds iets meer te laten vieren. Dit bouwt zich over langere tijd misschien op tot weer een kilootje extra hier en daar tot je misschien weer ontevreden bent. Bekijk het daarom alsjeblieft niet als een dieet om gewicht te verliezen maar als gezonde levensstijl om de rest van je leven gezond door te komen. Daar hoort het gewicht er af houden ook bij.

Dit waren nog maar een paar punten waarvan ik weet dat er niet veel over gepraat wordt. Ik kan hier nog wel even mee doorgaan, maar ik wil je niet demotiveren. Ik heb het belangrijkste namelijk nog niet genoemd. En dat is dit: hoe moeilijk en langdurig het proces ook is, hoe vaak je ook gaat willen stoppen of jezelf vraagt waarom je dit doet; het is het allemaal dubbel en dwars waard.

Jezelf in de spiegel kunnen aankijken en weten dat je er alles aan gedaan hebt om je doel te behalen, het gewicht te verliezen, tevreden te zijn met jezelf en te weten dat het je is gelukt. Dat gevoel is meer waard dan een miljoen Big Macs, cocktails, biertjes en pizza’s bij elkaar. Doe het voor dat gevoel, wat mensen ook zeggen.

Groetjes,

Thies

Je kunt Thies volgen via Instagram.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!


Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.