eetbuien

HEB JIJ LAST VAN EETBUIEN? 5 TIPS VOOR JOU!

Eetbuien geven vaak een onderliggend probleem aan. Het is belangrijk om daar naar op zoek te gaan en zo vaarwel te zeggen tegen deze vervelende eetbuien. Elise geeft je vandaag wat handige tips, hoe dit aan te pakken.

Eetbuien. Ik zou willen dat ze niet zouden bestaan. Maar aan de andere kant leert een eetbui ons wat we de volgende keer anders kunnen aanpakken.

Mocht een eetbui in jouw geval geen medische oorzaak hebben, dan heb je wellicht iets deze keer niet op de juiste manier gedaan. En dat is niet erg. Het is belangrijk dat je leert hoe je het de volgende keer kan voorkomen.

 

Scenario 1: te weinig gegeten

Dit is een veel voorkomend scenario. Je hebt te weinig gegeten. Misschien heb je door drukte een maaltijd overgeslagen? Misschien ben je bang dat je te veel eet wanneer je je houdt aan 6 eetmomenten per dag? Aan het eind van de dag heb je dan zoveel trek, dat de voorraadkast jou roept en de ongezonde snacks jou verleidelijk aankijken. Of je schept misschien wel voor een 2e of 3e keer op? Don’t get me wrong, wanneer jou lichaam vraagt om een grotere portie, eet dan ook die (gezonde) grotere portie. Maar doe dit alleen wanneer jouw lichaam hierom vraagt wanneer je geen eetmomenten hebt overgeslagen. Honger jezelf niet uit door die 2e portie te laten liggen.

Tip: Probeer per dag minimaal 3 en maximaal 6 eetmoment in te plannen. Begin met een ontbijt, eet tussendoor een snack en daarna is het tijd voor de lunch. Tussen jouw lunch en avondeten heb je vaak rond een uur of 3/4 toch wel weer een beetje trek. Neem weer een lekkere snack. Tips voor snacks nodig? Lees hier mijn blog over gezonde snacks. Daarna is het tijd voor het avondeten. Om in de avond niet naar chips, snoep, chocola of koek te grijpen, kun je weer kiezen voor een gezondere snack.

 

Scenario 2: je verveelt je

Ook dit is een veel voorkomend scenario. Je hangt lekker op de bank met een goed boek, een serie of een film. Je drinkt een kopje thee. Hoe lekker is het om daar een koekje bij te eten? Of een stukje chocola? Misschien is het avond en drink je een glaasje fris terwijl je voor de tv hangt. Een chipje gaat er vast wel in, wat dat kauwt zo lekker weg. Vaak heb je niet eens door dat je aan het eten bent, dit gaat uit automatisme. En ja, ik knabbel zelf ook graag iets weg wanneer ik op de bank hang.

Tip: Kies voor een verantwoorde snack. De maiswafels uit mijn blog over gezonde snacks zijn een top alternatief. Breek deze in stukjes en doe ze in een schaaltje. Vooral bij de kaassmaak heb je het idee dat je chipjes eet. Bij de thee zou je kunnen gaan voor een plak zelfgebakken bananenbrood.

Scenario 3: je hebt jezelf te lang iets ontzegd

Herkenbaar, right? Je bent goed bezig, je hebt jezelf al weken ieder snoepje, chocolaatje, koekje of schaaltje chips ontzegt. Dat is uiteraard ontzettend knap, vooral wanneer je jaren gewend bent om dit wél te eten. Maar ineens krijg je er toch wel heel veel zin in. En je neemt een paar chipjes, een koekje of een snoepje. En het smaakt zo goed, dat je er nog eentje neemt, en nog eentje. Voor je het weet, is de zak leeg of heb je een lege chocoladewikkel in jouw hand. Oeps!

Tip: Heb jij een keer zin in dat ene snoepje, een blokje chocola of een schaaltje chips? Neem dat dan ook. Het heeft eigenlijk geen zin om het jezelf altijd maar te ontzeggen. Ook een ongezonder iets hoort bij een gezonde levensstijl. Het is namelijk geen dieet waarin jij niets meer zou mogen eten wat ongezond is. Nemen jouw collega’s een koekje bij de koffie? Dan is het geen probleem dat ook jij een keer wél een koekje neemt.

 

Scenario 4: je voelt je rot

Ik denk dat dit oprecht één van de meest voorkomende redenen is van een eetbui. Je hebt jouw dag niet, je hebt slechts nieuws gehad, je zit niet lekker in je vel. Kortom: je voelt je rot.

Je ploft op de bank met een zak chips, denkende dat dit jou een beter gevoel gaat geven. Je eet de chips niet omdat je het zo lekker vindt, maar omdat het makkelijk weg kauwt. Uit automatisme gaat jouw hand in de zak en naar jouw mond. Voor je er erg in hebt, is de zak leeg en voel jij je schuldig. Schuldig om wat je zojuist hebt  gegeten. En daarom voel jij je nog rotter en loop je terug naar de voorraadkast. Daar zie je een reep chocola liggen. Dit is de volgende die aan de beurt is.

Tip: Rot voelen we ons allemaal wel eens. Maar eetbuien maken het erger. Je wilt helemaal niet eten, maar het gebeurt gewoon. Daarna voel je je schuldig, denk je dat het toch al verpest is dus dat je ook wel door kan gaan. Wat mij helpt is door juist buitenshuis te blijven. Ga een stukje lopen en zet een podcast op of mocht je een sportschool abonnement hebben: ga naar de sportschool. Het is veel prettiger om jouw hoofd op deze manier leeg te maken zodat je ergens anders aan gaat denken. En een leuke bijkomstigheid: doordat je beweegt verbrand je juist calorieën, in plaats van dat je ze eet. Wil je nou toch snacken? Probeer dan geen ongezonde snacks in huis te halen en kies voor de verantwoorde variant.

 

Tip nummer 5: koop geen grote hoeveelheden ongezond eten

Dit is eigenlijk een tip voor alle bovenstaande scenario’s. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Je kan gerust wat lekkere dingen in huis hebben, maar zolang je niet teveel in huis hebt kun je ook niet te veel snaaien.

 

My Lifestyle Abonnement

Het is ook moeilijk om aan te voelen wat je nodig hebt op basis van jouw doelen, gewicht en behoeften.

Want wat past nou bij jou wat je ook lekker vindt? Wat past er in jouw dag-totaal aan macro’s? Ga je niet over jouw vetten heen of misschien wel over het aantal calorieën?

Dan zou het My Lifestyle Abonnement een goede uitkomst kunnen zijn voor jou. Dit is een op maat gemaakt programma waarbij jij iedere week een nieuw weekmenu ontvangt met iedere 6 weken als bonus een nieuw workout schema. Dit weekmenu is volledig afgestemd op jouw doelen, wensen en behoeften. Ook kun je aangeven wat je wel of niet lekker vindt of wat je niet wil/mag eten. Intoleranties zijn dan ook geen enkel probleem.

Met de code ELISELP10 krijg jij 10% korting op het 6 en 12 maanden abonnement.

Wil je graag meer lezen over een gezonde levensstijl, mijn fysieke én mentale verandering zien? (42 kg afgevallen) Op mijn Instagram deel ik tips, recepten en herkenbare onderwerpen wanneer je bezig bent met een gezonde levensstijl. Ook probeer ik je met mijn transformatie om ook met jezelf aan de slag te gaan.

Tot volgende week!

Liefs, Elise

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.