Alcohol drinken en toch resultaat behalen.. kan dat?


Het is weekend! Of vakantie. Of dinsdag. Maakt eigenlijk ook geen reet uit. Je bent in ieder geval van plan gezellig een avondje te gaan stappen in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht of Vlaardingen. Hartstikke leuk, maar je zit alleen met een dilemma. Je hebt namelijk net de keus gemaakt om in dat drukke leven van je de sportschool eens wat vaker te bezoeken. Ga je dan wel of geen alcohol drinken? Want ja, dat verpest toch in Ć©Ć©n keer je resultaat?

Of je wel of geen alcohol drinkt tijdens het stappen moet je lekker zelf weten. Ik kan je wel vertellen dat het geen effect op je resultaat hoeft te hebben. Eerlijk is eerlijk, het drinken van alcohol is nou niet bepaald optimaal bij het opbouwen van spiermassa of het verliezen van die overtollige kilootjes. Toch valt het prima te combineren en ik ga je vertellen hoe!

 

Extra calorieƫn

Op het moment dat je hebt besloten toch te drinken dan heeft dit wel gevolgen voor je lichaam. Ten eerste, alcohol bevat calorieƫn. Ongeveer 7 calorieƫn per gram. Dit is bijna het dubbele van de calorieƫn in een gram eiwit of koolhydraten. Mix je daarbij je alcohol nog eens met frisdrank dan loopt de balans al snel over. Een biertje bevat bijvoorbeeld ongeveer 120 calorieƫn. Tik je er op een avond 10 weg dan heb je al een aardige 1200 calorieƫn te pakken. Misschien ƩƩn van de redenen waarom je toch niet zo snel afvalt als je had gehoopt?

 

Vertraagde stofwisseling

Ook vertraagt alcohol de manier waarop jouw lichaam vet verbrandt. Jouw stofwisseling zorgt voor de verbranding van vet (maar ook koolhydraten en eiwit) om energie te leveren. Op het moment dat er alcohol in het lichaam zit, wordt dit gezien als een giftige stof en gaat je lichaam hard aan het werk om dit af te breken. Deze afbraak krijgt voorrang op de verbranding van andere voedingstoffen en beĆÆnvloedt daarmee jouw stofwisseling in negatieve zin.

 

alcohol resultaat rens van steenbruggen

 

Prestatievermindering

Nadat je een stevige avond achter de rug hebt kan ik me voorstellen dat je de volgende dag niet helemaal fris en fruitig opstaat. Er zijn altijd van die fanatiekelingen die dan alsnog gewoon gaan trainen. Prima als dat goed voelt, maar ik zou je mee willen geven om de dag na je zuipfestijn een rustdag in te plannen. Alcohol droogt je lichaam uit wat niet ten gunste komt voor je sportprestaties. Het is juist belangrijk om voldoende vocht in het lichaam te hebben; vooral tijdens het sporten. Zo vormt water meer dan de helft van je lichaamsgewicht, is het een belangrijk middel om voedingstoffen naar de cellen in het lichaam te vervoeren en helpt het bij het reguleren van de lichaamstemperatuur. Kortom, de kans is groot dat alcohol leidt tot prestatievermindering.

 

Toch resultaat?

Ja…niet echt optimaal dus. Gelukkig draait het leven niet om perfectie en kom je veel verder met consistentie. Alcohol hoeft je resultaat dan ook zeker niet in de weg te staan. Hieronder geef ik je een aantal tips waar je op kunt letten als je wel besluit alcohol te drinken.

Om te beginnen is het belangrijk dat je let op je calorie inname. Eet wat minder gedurende de dag. Wat ik fijn vind om te doen is om te vasten (intermittent fasting) tot begin middag. Vervolgens hou ik bij elke maaltijd mijn eiwitten hoog en vetten en koolhydraten laag. Op deze manier compenseer je voor de calorieƫn die je drinkt tijdens je avondje uit. Pak die dag ook gerust een training, eventueel gevolgd door een kleine cardio sessie.

 

alcohol resultaat rens van steenbruggen

 

Wat je drinkt op een avond heeft ook invloed op je calorie inname

Als het goed is weet je dat alcohol calorieƫn bevat. Maak dus een verstandig keuze met betrekking tot wat je drinkt. Boeit het je allemaal niet zoveel? Tik dan vooral die 10 bier of twee flessen wijn achterover. In elk ander geval zou ik gaan voor een sterke drank gemixt met een suikervrije frisdrank. Denk aan Bacardi, Captain Morgan of Vodka met Cola Zero, Fanta Zero, Spa Rood of Redbull Light. Dit soort drankjes bevatten een stuk minder calorieƫn.

Verder is het verstandig om voor en na stappen voldoende water te drinken. Alcohol droogt je lichaam uit en dat wil je het liefst voorkomen. Scheelt trouwens in die koppijn de volgende dag aangezien je ook vocht verliest in die kleine hersentjes van je. Aan al het moois komt een eind, dus hier de laatste tip: vermijd vreetfestijnen bij de lokale turk of de koelkast van je moeder. Het zou zonde zijn om alsnog 3000 calorieĆ«n naar binnen te schuiven aan het einde van je avondā€¦ Eet genoeg voor je van huis gaat of zorg dat je voldoende ruimte hebt om iets te eten als je thuiskomt.

Maar goed, belangrijk is om gewoon te genieten en jezelf niet alles te ontnemen puur voor een optimaal resultaat. Geloof me, daar wordt niemand vrolijk van. Het draait uiteindelijk allemaal om balans, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen. Oh en voor wie het zich afvraagt. Zelf ga ik meestal twee tot drie keer per maand uit. Soms vier. Ja ik weet het, aardig wild of niet?! Nee, maar zonder gekkigheid. De ene maand ga ik vaker uit dan de ander. Drink ik ook elke keer? Zeker niet! Ik vermaak mij ook prima zonder alcohol. Maar goed, dat is een persoonlijke keus natuurlijk.

Have fun!

 

Interessante blog? Volg Rens opĀ FacebookĀ ofĀ Instagram!

 

 

1 Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.