cardio of krachttraining

AFVALLEN MET CARDIO OF KRACHTTRAINING?

Wat kan ik het beste doen? Kracht of cardio voor vetverlies? Deze vraag wordt ons vaak gesteld. Mensen zien cardio nog steeds als een van de belangrijkste onderdelen voor vetverlies. Maar waarom merkt de grote meerderheid niet echt iets terwijl ze al jaren bezig zijn? Moet je krachttraining of juist cardio doen als je af wilt vallen?

Voeding is de sleutel tot het afvallen, samen met je mindset of course. Op het gebied van afslanken is voeding het belangrijke onderdeel. Je haalt het meeste uit een gezond, gebalanceerd voedingspatroon, aangepast op jouw doelen, behoeften en wensen. Het speelt een grote rol bij het afslanken.

Je valt af als je┬ámeer┬ácalorie├źn┬áverbrandt┬ádan dat je binnenkrijgt. Jouw calorie-inname wordt bepaald door je voeding, door wat je eet en drinkt. Het is belangrijk om een goede, gezonde balans te hebben met hetgeen wat je eet op een dag. Om gezond af te vallen houden wij een┬ácalorietekort aan van 300 tot maximaal 500 kcal.

Je calorieverbruik kun je door training en lichamelijke activiteiten in je dagelijks leven verhogen. Cardio- of krachttraining? De ├ę├ęn zegt cardio, de ander vindt krachttraining het meest effectief. Alsnog kun je bewegen of trainen wat je wil, maar je voedingspatroon is uiteindelijk bepalend voor je resultaat als we het hebben over vetverlies en niet de hoeveelheid cardio die je doet. Cardio draagt alleen bij aan een calorietekort.

CARDIO

Cardio is dus niet de meest effectieve manier om af te slanken, maar het verbetert wel je conditie. Je gebruikt gezonde voeding om af te slanken, krachttraining om het lichaam te shapen en cardio is een aanvulling om het energieverbruik te verhogen. Zo heb je de beste combi en behaal je door consistent te zijn de resultaten die jij voor ogen hebt.

Tijdens cutten/droogtrainen/ het verlagen van je vetpercentage is cardio een handige tool om het calorieverbruik te verhogen. Een tool die word ingezet wanneer het nodig is (bijvoorbeeld om voldoende te kunnen blijven eten) en een tool die past bij het doel.

Gaan alleen die uren cardio zorgen voor het fysiek wat jij wilt behalen? Nee. Gaan die uren cardio op de loopband in de gym zorgen voor die extra spiermassa? Nee. Intensieve krachttraining WEL! En nee, daar word je niet gespierd of mannelijk van.

DE “BESTE” VORM VAN CARDIO?

De meningen zijn verdeeld over de “beste” vorm van cardio om te doen; low-intensity, high-intensity, etc. Alle verschillende soorten cardio zijn goed zo lang het matcht met jouw doel en situatie. Iemand die moeilijk te been is, kan geen high-intensity cardio doen. De hersteltijd na een high-intensity interval training is ook weer langer. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

DONÔÇÖT FOOL YOURSELF

Vergeet niet dat de calorie├źn die je verbruikt tijdens de cardio niet de echte hoeveelheid calorie├źn zijn. Niet alleen omdat de apparaten vaak niet nauwkeurig zijn. Maar ook omdat je in de tijd dat je cardio doet, je normaal gesproken ook calorie├źn zou verbruiken. Als je in een uur normaal gezien 50 calorie├źn verbruikt in rust en in datzelfde uur 200 calorie├źn hebt verbruikt met het doen van cardio betekent dit dat je eigenlijk 150 calorie├źn hebt verbruikt.

KRACHTTRAINING

Krachttraining zorgt niet alleen voor het ontwikkelen van je shape maar het maakt je lichaam ook strakker, vitaler en sterker. En hoe meer spierweefsel je bezit, hoe hoger je energieverbruik, hoe meer je dus verbrandt. Niet verkeerd toch? Krachttraining gebruik je om spierweefsel te behouden/spierverlies te minimaliseren (tijdens het afvallen, als je in een calorietekort zit of gewoon als je op gewicht wil blijven) of juist om aan te komen in spiermassa (bij een calorieoverschot). De spieren moeten geprikkeld blijven om te groeien, want de spieren zorgen voor de vormen (ook bij vrouwen). Ga dus niet opeens lichte gewichten gebruiken met veel herhalingen maar daag jezelf uit!

Krachttraining en cardio zijn dus twee verschillende vormen van training. Wij raden je aan het beste te gebruiken van beide!

MINDSET – ZELFBEELD

Besteed aandacht aan je voeding en training omdat je van jouw lichaam houdt, niet omdat je jouw lichaam haat! Doe dit voor jezelf. Leg je focus op een levenslange verandering in plaats van een quick fix, detox kuur of crash dieet.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.