9 motivatie tips afvallen

9 MOTIVATIE TIPS BIJ HET AFVALLEN

De eerste week van januari zit er bijna op! De meesten van ons hebben goede voornemens gemaakt en zijn daar ook mee gestart. Toppers! Vele hebben als doel afvallen. Kilo’s die je liever kwijt bent maar toch blijven ze plakken omdat de meeste van ons niet voldoende motivatie heeft om door te gaan/door te zetten tot al het vet verdwenen is. De motivatie hebben om door te gaan als het even tegen zit.. dat is waar afvallen mee staat of valt, écht waar lieve mensen!

De meeste mensen kunnen de eerste 2 weken nog wel gemotiveerd blijven. Vaak vliegen de eerste kilo’s eraf en dat helpt enorm om die motivatie hoog te houden. Na deze twee weken wordt het voor vele een grotere uitdaging.

De oude patronen die je hebt in je onderbewuste komen weer naar boven en dit zie je terug in je gedrag en ja hoor.. meteen op dat moment verdwijnt de motivatie. Je vindt dat je zo goed je best hebt gedaan dat je eigenlijk wel wat lekkers hebt verdiend. Maar daar zit juist de trigger. Je bent geneigd terug te vallen in dit oude gedrag. Maar wij laten ons niet van ons stuk brengen door oud gedrag, dat is de persoon die ik was, niet de persoon die ik wil zijn!

1. WERK AAN JE MINDSET

Alles wat jij doet in leven, hoe je je voelt, hoe je denkt, handelt en wat je ervaart begint en eindigt bij je mindset. Zodra je meer aandacht gaat besteden aan je mindset en deze op een positieve manier gaat ontwikkelen, zul je gaan zien dat alles mogelijk is, alles waar jij je mind tot toe zet. Je kunt bijv. mindset video’s vinden op het Youtube kanaal van Cynthia. mindset blogs op onze website en zo heb je nog veel meer op internet staan over het ontwikkelen van een positieve mindset.

2. MAAK JOUW ‘WAAROM’ HELDER

Waarom wil jij afvallen? Maak er een lijstje van. Schrijf niet alleen op dat je wilt afvallen omdat je er beter uit wilt zien. Maak het specifieker. Je kunt er opzetten wat je wilt. Zet er op wat voor jou een motivatie is om af te vallen. Hang de lijst als hij af is op een plek waar je de hem vaak ziet.

Bijvoorbeeld:

  • Ik wil in mijn bikini passen
  • Ik wil me fitter voelen
  • Ik wil bewijzen dat ik het kan
  • Ik wil het voor mezelf doen om me beter te voelen in mijn vel
  • Ik wil een sixpack krijgen
  • Ik wil ik mijn bruidsjurk passen
  • Ik wil enorm trots zijn op mezelf
  • Ik wil mezelf mooi vinden
3. DE WEEGSCHAAL BEPAALD JOUW GEWICHT NIET

We benoemen het erg vaak maar toch blijven vele van ons het massaal doen en is het een verslaving geworden. Probeer alsjeblieft niet iedere dag op de weegschaal te staan. Dit heeft geeft zin en werkt vaak alleen maar averechts.  Het is namelijk dat die cijfertjes die je ziet jouw dag kunnen maken of breken en dat werkt niet mee aan het afvalproces.

Ben je wat lichter dan gisteren? Dat motiveert je. Ben je wat zwaarder dan gisteren? Dat kan enorm frustreren. En als je gefrustreerd bent denk je al gauw ‘ik heb het nu toch al verpest’ en het makkelijk opgeven ligt dan op de loer. Het heeft alles te maken met of je vocht vasthoudt, je je periode moet krijgen, net naar de wc bent geweest en bedenk er nog maar een paar.

Als je wilt wegen, weeg één keer in de 1-2 weken. Wij raden aan: gebruik de spiegel en je gevoel om te beoordelen of je de goede kant op gaat. Je kunt bijvoorbeeld een beter lichaam krijgen maar niets afvallen. De weegschaal zegt dan dat je het niet goed doet, terwijl de spiegel laat zien dat je super goed bezig bent! Laat je dus niet gek maken.

4. GEBRUIK VOOR EN NA FOTO’S

Niks werkt beter als motivatie bij het afvallen dan voor- en na foto’s. De eerste foto’s zijn nooit leuk om te maken. Maar als je vier weken later weer foto’s maakt en deze naast je ‘oude’ foto’s legt, krijg je spontaan een big smile op je gezicht! 🙂 Een betere motivatie kun je niet hebben.

Goede voornemen sneuvelen binnen 13 weken (gemiddeld). Het is dus verstandig om meerdere korte termijn doelen te hebben dan één groot doel dat je over een jaar wilt bereiken. Het behalen van doelen werkt enorm motiverend dus deel dat jaar op in bijvoorbeeld maandelijkse doelen.

5. STEL KLEINE DOELEN

Als je langere termijn doelen stelt, zit er vaak tussen hier en daar zo’n groot gat. Laten we zeggen je wilt 20 kilo afvallen in één jaar. Op dat moment kun je je haast niet kan voorstellen dat het ooit echt zo zal zijn. En als je je iets niet kunt voorstellen gaat het ook zeker niet gebeuren. You’re body achieves what the mind believes 😉

Deel je die 20 kilo op in maandelijkse doelen kom je uit op 1,6 kilo per maand. Dat is makkelijk te behalen en voor te stellen toch? Denk aan welke kledingmaat je dan hebt en welke jurk je dan graag aan wilt, hoe je je voelt fysiek en mentaal.

6. VINK JE DOELEN AF

Het werkt heel motiverend om doelen te kunnen afstrepen. Maak iedere dag of week een lijstje met doelen die je wilt behalen. En hou het realistisch. Het is veel fijner en beter voor je motivatie om iedere dag of gedurende de week de doelen te kunnen afvinken die je hebt behaald. Focus je op het positieve en dan krijg je daar ook automatisch meer van terug.

7. WEES NIET TE STRENG VOOR JEZELF

Als je de fout (ik zie het niet als een fout maar iets om van te leren) in gaat.. YES that happens en is niet erg. Ga jezelf niet straffen! Zo lang je de draad direct maar weer oppakt en niet compleet los gaat. Zodra je het echt gaat zien als een fout, zal je eerder emotie gaan eten. Je kunt beter af en toe de touwtjes een beetje loslaten en er ook echt van genieten. Het moet wel leuk blijven en door af en toe eens te ‘zondigen’ is het echt niet zo dat jij je doelen niet meer behaald. Zo lang je het maar onder controle houdt. Balans is de key!

8. HOU JEZELF NIET VOOR DE GEK

Onder jezelf voor de gek houden valt ook het goed praten van dingen in je hoofd:

  • Je vindt dat het oké is om niet te sporten vandaag omdat je op je werk heel de dag gelopen hebt.
  • Je pakt een groot glas en vult het tot de rand toe vol en bent trots op jezelf omdat je maar één glaasje wijn hebt gedronken.
  • Iedere keer als je een beetje trek hebt een stuk fruit eten want fruit is gezond. True, maar vijf stuks per dag tikt toch langzaam aan en daarbij; calorieën zijn calorieën. Of ze nou gezond zijn of niet.
  • Tegen jezelf zeggen dat je het nu toch al verpest hebt nadat je die lekkere appelflap niet kon weerstaan. Vervolgens ga je dus de hele dag los en zeg je tegen jezelf ‘morgen pak ik de draad weer op’.

Hou jezelf alsjeblieft niet voor de gek, je hebt er aan het einde van de dag alleen maar jezelf mee.

9. JIJ BENT VERANTWOORDELIJK VOOR JE EIGEN RESULTATEN

Oké, natuurlijk zijn er externe factoren die er bijvoorbeeld voor hebben gezorgd dat de kilo’s er aan zijn gekomen. En een kind op de wereld zetten heeft natuurlijk ook gevolgen voor je lichaam. Maar stop er mee om dit als excuus te gebruiken. Daar heb je echt alleen jezelf mee als je in die slachtofferrol blijft hangen en het brengt je alleen maar verder weg van je doelen. Dus als het even tegen zit geef jezelf geen excuus om bij de pakken neer te gaan zitten of het dan maar op te geven. ‘Ik heb een trage stofwisseling dus het is voor mij veel moeilijker om af te vallen’. Dat kan zeker zo zijn maar het verandert helemaal niks aan de situatie. Dan is het maar wat uitdagender, nieuw en spannender. Maar weet dat ALLES mogelijk is!

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.