gezonde snacks

5 GEZONDE SNACKS


Zit je op een dieet en lust je toch wat lekkere snacks? Gezonde snacks liggen helaas niet zomaar voor het oprapen. Vooral niet snacks waarmee je kunt afslanken. De meeste snacks worden volgepompt met ongezonde stoffen die absoluut niet passen binnen een dieetschema. Het vinden van gezonde tussendoortjes kan dus lastig zijn. En juist de tussendoortjes kunnen de reden zijn waarom je die laatste kilootjes niet kan verliezen. Wees gerust, want in dit artikel geef ik je 5 heerlijke en gezonde snacks om mee af te vallen.

Fruit

Fruit moet altijd voorkomen op zo een lijst. Het past makkelijk binnen de meeste dieetschemaā€™s en het is het meest gezonde snack dat er bestaat. In fruit vind je vitamines, mineralen, voedingsvezels en koolhydraten. Sommige fruitsoorten bevatten best veel zetmeel waardoor ze niet de beste keus zijn voor het afvallen. Hou daar wel rekening mee. Enkele gezonde fruitsoorten die je absoluut mag eten zijn aardbeien, sinaasappels en kiwiā€™s. Deze fruitsoorten bestaan voornamelijk uit voedingsvezels en water.

Mueslirepen

Mueslirepen zijn goede bronnen van voedingsvezels dankzij de gezonde granen die erin zitten. Wat je wel in de gaten moet houden is dat niet alle repen even gezond zijn. De mueslirepen uit de supermarkt bevatten soms chocolade en ongezonde suikers. Lees daarom de ingrediƫntenlijst nauwkeurig. Mueslirepen passen in de meeste gevallen heel goed binnen een dieetschema dankzij de voedingsvezels die je hongergevoel remmen.

Gedroogd fruit

Ja, fruit komt twee keer voor op deze lijst. Zo gezond is het! Gedroogde vruchten moet ik ook apart opnemen. Zij zijn vaak lekker zoet en bevatten ook nog eens vitamines, mineralen en vezels. Helaas zijn ze wat minder gezond dan vers fruit. Maar toch blijven ze vele malen gezonder dan een pakje chips bijvoorbeeld. De voedingsvezels in gedroogd fruit houden je langer verzadigd, waardoor je er minder van eet. Zo kun je je gewicht ook makkelijker reduceren.Chocolade

Deze had je zeker niet op de lijst verwacht. Het is een favoriet van velen, maar in de meeste gevallen past het niet binnen een dieet. Wil je chocolade toch onderdeel maken van je dieetschema? Dat kan! Niet alle chocoladesoorten zijn ongezond. De basis van chocolade is immers cacao en cacao is reuze gezond. De chocoladerepen in de supermarkt worden ook gemaakt cacao, maar dan gebrande cacaobonen. En die zijn niet meer gezond.

Gezonde chocolade is chocolade wat is gemaakt van rauwe cacaobonen. Die kun je halen in natuur- en biologische winkels.

Noten

Walnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten en macademianoten passen allemaal makkelijk binnen je dieetschema. Het zijn gezonde snacks met veel gezonde vetten en weinig koolhydraten. Daarnaast bevatten noten eiwitten, vitamines en voedingsvezels. De voedingsstoffen in noten geven je een mooie huid, haren en nagels.

Noten bevatten een stof die je helpt afslanken, namelijk serotine. Deze remt de eetlust en vergroot het gevoel van geluk.

Ongebrand en ongezouten noten passen daarom perfect in je dieet! Vermijd de noten met een krokant laagje. Ook noten die zijn gedoopt in chocolade kun je het liefst niet eten.

Dat waren 5 gezonde snacks die makkelijk binnen een dieetschema passen. Ga maar lekker en gezond snacken!

Volg je ons al op Instagram en Facebook?

Wil jij zelf meer over voeding leren + 105 eiwitrijke recepten ontvangen? Dan isĀ dit boekĀ waarschijnlijk wel iets voor jou!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.