gezond en ongezond eten

WAT IS GEZOND EN WAT IS ONGEZOND?

Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuwe blog en dit is er één die handig is voor iedereen, waaaannttt we gaan het dit keer hebben over voeding en hoe je daar nou mee omgaat! Zoals jullie weten help ik iedereen graag goed op weg en daarom kies ik ervoor om hier een blog over te schrijven.

Maar Iquel waarom vandaag nou over voeding dan?

iquel gymjunkies

Nou dat zal ik je vertellen.. Het valt me best wel vaak op dat ik regelmatig het volgende te horen krijg:

  • Koolhydraten maken je dik.
  • Vetten zijn niet goed voor je.
  • Als ik aan het afvallen ben mag ik alleen nog maar gezond eten.
  • Afvallen lukt alleen maar door middel van sporten.

Ik zal eerlijk met jullie zijn. Ik heb 11 jaar ervaring met sport, voeding en mindset en hiermee heb ik mezelf en anderen goed op weg geholpen. Maar als ik de bovenstaande opsommingen hoor dan wil ik niets liever dan jullie vertellen dat deze gedachtes echt absoluut niet nodig zijn. Duuuusss gaan we het over een aantal onderwerpen hebben om jullie iets duidelijker te maken hoe het nou echt zit.

Ben je na mijn blog expert op het gebied van voeding? Nope, daar zul je echt een gespecialiseerde opleiding voor moeten volgen want expert ben ik zelf ook niet. Wel heb ik er veel ervaring mee en zie ik wat verschillende soorten etenswaren met mijn lichaam doen. Kortom mijn kennis is meer dan voldoende om mezelf en jullie op weg te helpen. Dus heb je na het lezen van deze blog voldoende kennis om eventueel zelf aan de slag te kunnen? Well it is your lucky day, want die vraag kan ik met een dikke JA! beantwoorden.

Wat is nou gezond en wat is nou ongezond?

Als ik iemand de vraag zou stellen wat nou gezond is en wat ongezond is dan vullen sommige mensen dat als volgt in:

Ongezond

  • Suikers
  • Vetten
  • Koolhydraten

Gezond

  • Eiwitten
  • Vezels
  • Vitamines

Maar de werkelijkheid is anders. In feite is niks perse gezond of ongezond, want in alles wat jij eet of drinkt zitten voedingswaardes die heel belangrijk zijn voor jouw lichaam. Dus voel je niet schuldig als je bijvoorbeeld aan het afvallen bent en je eet één keer per week drie koekjes op.

Waar veel mensen vaak de fout in gaan, zodra ze willen afvallen, spieren opbouwen of misschien juist aankomen is dat ze bepaalde dingen weg gaan cijferen omdat ze denken dat het niet oké is. Of dat ze zich heel schuldig gaan voelen als ze tijdens het afvallen een keer een koekje eten, maar dat hoeft echt niet. Het gevaar hierbij is vaak dat mensen zich zo schuldig gaan voelen over die paar koekjes, dat ze het vervolgens opgeven en ineens weer elke dag tien koekjes ( of meer) naar binnen werken.

Wat belangrijk is, is dat je weet wat je binnen krijgt aan voedingswaardes. Het is namelijk niet zo dat bepaalde etenswaren ongezond zijn, maar wat wel ongezond is, is als je te veel van een bepaalde voedingswaarde binnenkrijgt. Maar Iquel hoe weet ik nou wat te veel of te weinig is? Nou dat zal ik je vertellen, dat verschilt echt per persoon. Jantje kan bijvoorbeeld bezig zijn met afvallen, terwijl pietje juist wat meer wilt aankomen en ook spiermassa wilt opbouwen. Het moraal van dit verhaal is dus dat Jantje veel minder calorieën en voedingswaardes binnen moet krijgen dan Pietje, dit komt omdat het doel van deze twee personen verschilt.

Dus zoals jullie kunnen lezen is er eigenlijk niks gezond of ongezond. Het wordt pas ongezond als je ergens te veel van eet. Ben je aan het afvallen mag je jezelf best wel eens verwennen met een heerlijk koekje, zolang het maar past bij jouw doel en wat jij nodig hebt op een dag.

Let wel op dat sommige etenswaren een minder verzadigd gevoel zullen geven. Stel je voor dat je de volgende twee keuzes hebt:

  • 1 portie kipfilet, 3 opscheplepels gebakken aardappelen, 4 opscheplepels broccoli en een beetje mayonaise (520 Kcal)
  • 1 big Mac, Franse frietjes medium, en een Coca-Cola (1001 Kcal)

Uiteraard geeft de eerste optie (met de gebakken aardappelen) een meer verzadigd gevoel, maar hoe dan kan dat dan? Want de Big Mac bevat meer kcal toch? Je zou dus denken dat de Big Mac dan je dan een verzadigd gevoel zou geven,, maar niets is minder waar en ik zal je vertellen waarom. Een Big Mac menu heeft weinig voedingsvezels en veel kcal, snelle suikers, vet en zout waardoor je dus een minder verzadigd gevoel krijgt ten opzichte van de andere maaltijd die ik benoemde. Om je ongeveer een idee te geven van de voedingswaardes van de twee maaltijden zal ik hieronder een voorbeeld laten zien:

Voedingswaardes

  • Big Mac menu: Kcal 1024, Koolhydraten 126g, vetten 43g, eiwit 30,9g, suikers 51,3g, vezels 7,4g, zout 2,73g
  • Bordje gebakken aardappels: Kcal 469, Koolhydraten 45g, vetten 17g, eiwit 33g, suiker 2 g, vezels 7,6g, zout 0,13g

Uiteraard vind ik het persoonlijk heerlijk om naar de McDonalds te gaan, maar de ervaring die ik altijd heb na het eten van een menu bij de McDonalds is dat ik na een uur alweer honger heb. En dit komt door het hoge aantal suikers, vetten en zout wat er in dit menu zit. En nee, die drie voedingswaardes die ik net benoemde zijn zeker niet ongezond, want ook die heb je nodig. Maar zoals je weet heb ik aan het begin van deze blog gezegd dat niks ongezond is, tot dat je er te veel van neemt. En daarom is het heel belangrijk om te letten op wat je binnen krijgt en welke hoeveelheden.

Koolhydraten

Om het nog iets meer te verduidelijken zal ik een korte uitleg geven over koolhydraten. Het is namelijk zo dat je twee soorten koolhydraten hebt, dat zijn namelijk:

  • Eenvoudige koolhydraten, deze bestaan uit 1 suikermolecuul (ook wel enkelvoudig of snelle koolhydraten genoemd)
  • Complexe koolhydraten, deze bestaan uit meerdere suikermoleculen (ook wel langzame koolhydraten genoemd)

Eenvoudig

Bij eenvoudige koolhydraten moet je voornamelijk denken aan snoep, snacks of frisdrank. Doordat deze suikers maar uit één suikermolecuul bestaan zullen ze sneller door het lichaam worden afgebroken en worden opgenomen in de bloedbaan (vandaar dat het ook geen verzadigd gevoel geeft voor langere tijd).

Dit soort suikers worden door ons lichaam als glucose gebruikt. Neem je er te veel van? Dan kan ons lichaam dit helaas niet meer kwijt en zal het worden opgeslagen als vet. Het gevolg hiervan is dat je zult aankomen.

Complex

Bij complexe koolhydraten moet je voornamelijk denken aan aardappelen, volkoren pasta (zilvervlies)rijst etc. Deze suikers bestaan uit meerdere moleculen. Het lichaam doet er dus langer over om deze suikers af te breken waardoor je dus langer een verzadigd gevoel zult hebben. Met andere woorden, dit is een betere brandstof om langer verzadigd te blijven. Daarnaast blijft de bloedsuikerspiegel ook in balans, je lichaam krijgt immers niet meer te maken met hoge pieken en snelle dalingen.

Dus even in het kort: Het is in principe niet goed of slecht. Het wordt pas ongezond zodra je ergens te veel van neemt (onthoud dat heel goed). Dus ben je bezig met aankomen, afvallen, fitter of gespierder worden? Voel je dan niet schuldig als je een keer wat lekkers eet tijdens jouw proces.

Ik wil jullie graag bedanken voor het lezen van deze blog en ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. Vergeet mij niet te volgen op Instagram, je mag mij namelijk altijd wat vragen of even een leuk gesprek met mij voeren. Tot de volgende blog en wie weet spreken we elkaar snel!

Wil je niet meer nadenken over een goede balans? Dan zijn onze weekmenu’s van het Lifestyle Plan iets voor jou. Klik hier voor meer informatie. En je kunt mijn code: Iquel10 gebruiken voor korting. 

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.