afvallen

HET AFVALLEN GAAT ZO LANGZAAM, WAT NU?

Als je al een tijdje bezig bent met afvallen is het vrij logisch dat je op den duur minder snel afvalt dan in het begin toen je begon. Het kan zelfs zo zijn dat je helemaal niet snel afvalt en dit bepaald is aan de hand van je genen. Het kan met verschillende dingen te maken hebben. Wij leggen je hieronder uit waar het aan kan liggen.

Je stofwisseling daalt en je wordt minder zwaar.

Verteren van ons voedsel kost energie. Als je minder gaat eten (wat noodzakelijk is om af te vallen), gaat de hoeveelheid energie die nodig is voor de vertering van voeding omlaag. Hierdoor daalt je stofwisseling een beetje. Door gewichtsafname gaat je lichaam uit minder cellen bestaan. Iedere cel die in leven gehouden moet worden, verbruikt energie. Als jouw lichaam uit minder cellen bestaat, gaat je ruststofwisseling (basaalmetabolisme) omlaag. Je verbrandt dus minder calorie├źn gedurende de dag, puur doordat je lichter wordt.

Je ontwikkelt spieren.

Zoals jullie waarschijnlijk al eens van ons gehoord hebben: spieren zijn zwaarder dan vet! Het kan dus best zijn dat je geen kiloÔÇÖs verliest, maar wel centimeters. Als je tijdens het afvalproces aan krachttraining doet, kan het zijn dat je minder snel afvalt dan je zou willen. Je valt dan wel in vet af, maar je kan ook wat spiermassa opbouwen. Staar je dus niet helemaal blind op de weegschaal. Daarom is het verstandig om niet alleen jezelf te wegen, maar ook je lichaamsomtrek op te meten. Kijk ook naar je omvang of naar hoe je kleding zit en vooral hoe jij je je in je lichaam voelt.

Onbewust minder beweging per dag.

Vaak zie je dat afvallen, ondanks een gezond dieet, op een geven moment stagneert. Dit komt omdat je stofwisseling enigszins vertraagt als je gewicht verliest. Omdat het afvallen niet meer wil gaan sommige mensen dus minder eten. Door deze lage hoeveelheid voeding, wordt je geleidelijk minder bewegelijk. Je bent eerder geneigd onderuit te zakken op de bank en hebt minder energie om ÔÇśrond te stuiterenÔÇÖ. Hierdoor verbruik je ongemerkt een stuk minder calorie├źn gedurende de dag. Het goede nieuws is dat sporten een vertraagde stofwisseling door afvallen kan voorkomen. Dus pak die gewichten, loop dat rondje, begin aan je workout of ga een stuk fietsen!

Je eet zo gezond mogelijk maar toch te veel calorie├źn.

Gezonde voedingsproducten staan natuurlijk aan de basis van een goed voedingspatroon. Echter kun je je ook snel vergissen in de calorie├źn dat een product bevat. Het zijn dan wel gezonde voedingsstoffen die je lichaam opneemt, maar als je aan het einde van de dag een paar honderd calorie├źn boven je doel uitkomt, dan val je niet af. Als je het schema van het Gymjunkie Lifestyle Plan┬ágoed volgt dan kan dit haast niet het geval zijn.

Afvallen gaat langzaam door medicatie.

Als je medicijnen gebruikt heeft dat een grote invloed op je hormonale balans. Vaak brengt medicatie vanzelfsprekend al toename in gewicht met zich mee. Wanneer je hormonen niet in balans zijn je al snel meer gaat eten. Ook wordt er door hormonale disbalans vaak meer vet opgeslagen in je lichaam dan normaal.

Niet goed in je vel zitten/te veel stress/te weinig slaap.

Als je wil afvallen en ook op gezond gewicht wilt blijven is het dus belangrijk dat jij je gezond voelt en lekker in je vel zit. Is dit niet het geval en gaat het mentaal niet goed met je, heb je veel stress en slaap je te weinig? Dan kan het al zorgen voor gewichtstoename.
Als je te weinig slaapt dan brengt dit vaak stress met zich mee. Soms is stress zelfs de oorzaak van slaapproblemen. In een periode van stress maakt je lichaam meer cortisol aan. Bij een langdurige periode kan dit de lichamelijke processen verstoren. Het wordt dan steeds moeilijker om af te vallen omdat de cortisol-levels te hoog liggen..

Je bent te streng voor jezelf en te veel bezig met het cijfertje wat je op de weegschaal ziet.

Je bent doordeweeks heel streng voor jezelf, en in het weekend vlieg je uit de bocht. Het begint met een onschuldige cheatmeal die vervolgens uitmondt in een heel weekend waarin je te veel eet. Ook hierdoor kan je te veel calorie├źn binnenkrijgen om gewicht te verliezen.
Door te veel bezig te zijn met het cijfertje wat je te zien krijgt, raak je in een modus waar je stresshormonen geactiveerd worden omdat je bijvoorbeeld niet het cijfertje ziet wat je graag wilt zien en daardoor gefrustreerd raakt. Vertrouw het proces en laat het gaan, laat het los. Het cijfertje heeft niets te maken met jouw vooruitgang. Het gaat erom hoe JIJ je voelt vanbinnen & vanbuiten.

Op een gezonde manier afvallen doe je vooral door een gezonde leefstijl aan te leren, zoals wij jullie hier leren. En langzaam afvallen is juist erg effectief. De meeste mensen willen snel resultaat zien, anders raken ze hun motivatie kwijt. Langzaam afvallen vraagt een verandering van mindset. Afvallen mag nog steeds het doel zijn, maar niet het enige doel. Je moet je voldoening ook ergens anders vandaan kunnen halen dan de weegschaal, die niet elke week omlaag zal gaan. Bedenk wat het je allemaal oplevert.

Wees geduldig want uiteindelijk ga jij de resultaten boeken en zien waar je altijd al van droomde. Het kost tijd, energie en een hoop doorzettingsvermogen ÔÇô op die manier kun je vrijwel ALLES bereiken en werkelijkheid maken.

“YOUR BODY ACHIEVES WHAT THE MIND BELIEVES”

Liefs, Valesca

Je kunt mij volgen via Instagram

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.