Help ik val niet af

HELP, IK VAL NIET AF?! MOGELIJKE OORZAKEN OP EEN RIJTJE

Waarom val ik niet af? Ondanks dat je zo hard je best doet, veel inspanning levert, gezond eet en regelmatig extra beweegt, lijk je geen gewicht te verliezen. Je doet voor je gevoel alles goed, maar het gewicht op de weegschaal gaat maar niet omlaag. En dat kan enorm frustreren.

Er kunnen allerlei verschillende redenen zijn waarom jij toch niet afvalt. Vandaag delen we de mogelijke oorzaken met jou en hopelijk helpt het jou om verder te komen.

JE HOUD NIET BIJ WAT JE EET – NIET NAUWKEURIG GENOEG

Als je niet noteert wat je binnenkrijgt en alles een beetje op de gok doet dan kan het zijn dat je toch al snel boven je kcal inname komt te zitten. Wat wij je aanraden is om eens twee weken heel nauwkeurig bij te houden wat je eet en dan ook de kleine beetjes tussendoor. Hierdoor krijg je een overzicht en meer inzicht in wat je eet. Grote kans dat dit een verassing voor je is en je dit niet gedacht had.

OH NO… JE SMOKKELT STIEKEM

Zelfs als je je eten bijhoudt, kun je een onrealistisch beeld krijgen van wat je op een dag eet en tot je neemt. Als je dingen niet noteert omdat het toch maar “een klein beetje van dit of dat” is, ben je eigenlijk niet eerlijk naar jezelf toe. Je houdt jezelf voor de gek. Vaak is het zo dat deze smoesjes steeds groter worden en zo vergeet je stiekem toch weer honderden calorie√ęn te noteren. Wees eerlijk tegen jezelf, je hebt er alleen jezelf mee!

JE VERSTAAT ONDER GEZOND ETEN IETS ANDERS

Groente en fruit, natuurlijke eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten. Zie je dat als gezond of eet je vooral alles waarvan het label op de verpakking aangeeft dat het gezond is? Een kleine tip: het is vaak zo dat hoe groter er op de verpakking staat dat iets gezond is, hoe meer het tegengestelde waar is. Weetje: een groot deel van de écht gezonde voedingsmiddelen heeft helemaal geen verpakking.

Help ik val niet af

JE HEBT MEER DAN √Č√ČN CHEAT DAG OF CHEAT MEAL PER WEEK

Cheaten hoort bij een gezonde levensstijl (vinden wij). We noemen het balans en het is zelfs goed voor de voortgang. Het helpt je om de rest van de tijd gemotiveerd te blijven. Maar te vaak cheaten helpt niet bij aan je afvalproces. Sommige mensen verleggen daarin hun grenzen, met als gevolg dat ze uiteindelijk de helft van de tijd niet op hun eten letten. Als die helft van de tijd veel snacks en ongezond eten bevat, dan zorg je al gauw dat je veel te veel kcal tot je neemt.

JE EET GEZOND MAAR TE VEEL

Ook al eet je wel gezond eet en kies je voor gezonde producten, dan kan het nog zo zijn dat je niet afvalt. Neem eens ongezouten cashewnoten, avocado‚Äôs of wat lijnzaad, deze gezonde voedingsmiddelen bevatten heel wat calorie√ęn. Om af te vallen is het belangrijk dat je een balans ontwikkeld tussen wat je eet en wat je verbruikt. Gezond eten is dus zeker belangrijk, maar eet niet zo veel gezonde voedingsmiddelen dat je alsnog boven je kcal inname komt op een dag.

TEL JIJ DE CALORIE√čN MEE OP DIE JE DRINKT?

Je zou denken dat het niet zo veel uit maakt, maar niets is minder waar. Kijk eens naar vruchtensap; dit zijn ongeveer 100 calorie√ęn per glas. Het is beter en gezonder om vruchtensap uit je lijstje te schrappen. Het bevat erg veel suikers en er zitten bijna geen vezels in. Kies liever voor water, thee of zwarte koffie.

Help ik val niet af

JE KIEST VOOR LIGHT PRODUCTEN

Heel wat mensen die willen afvallen gebruiken light producten maar raken zelden gewicht kwijt. Het is beter om een gezond, gevarieerd eetpatroon te cre√ęeren; met onbewerkt, gezond voedsel. Light voedsel verzadigd slecht en dit voedsel geeft een voller gevoel. En meestal worden er ook nog eens kunstmatige zoetstoffen aan toegevoegd, die juist de trek vergroten. En dat willen we niet!

HEB AANDACHT VOOR WAT JE EET – EET BEWUST

Volg jij al deze puntjes hierboven goed op en val je nog steeds niet af? Dan kan het ook te maken hebben met ‘hoe’ je eet. Wanneer je zonder aandacht eet, verzadigt je voedsel een stuk minder en dat kan tot snacken leiden later op de dag. Ga er echt even voor zitten en heb geen afleiding van een telefoon, tv etc. Kauw goed en wees bewust van wat je proeft. Zo zal je een stuk minder eetbuien en honger hebben.

JE DRINKT TE WEINIG WATER OP EEN DAG

Water hydrateert niet alleen, het is bewezen dat mensen minder eten als ze voor de maaltijd een glas water gedronken hebben. Het is namelijk zo dat je lichaam dorst soms verward met trek. Door meer te drinken, voorkom je dus eetbuien!

Als je water niet zo lekker vindt, kun je ook voor thee en wat koffie kiezen. Of water met een smaakje! Denk aan verse citroen, munt of gember in je water of thee. Buiten dat nemen wij ook vaak een scheutje Slimpie siroop 0% in ons water.

JE KRIJGT GEEN EXTRA BEWEGING

Beweging is altijd goed voor je, zowel fysiek als mentaal! Je dagelijkse beweging heeft net zo veel invloed op je metabolisme als je sportgedrag. Dus leef wat actiever. Neem de trap, loop wat meer, wandel een rondje tijdens je pauze. Zo hou je je lichaam in een actieve stand.

Help ik val niet af

JE BOUWT SPIEREN OP

Er gaat geen gewicht af op de weegschaal maar je boekt wel vooruitgang met het meten van je lichaamsomtrekken? Heb je hier al eens over nagedacht? Spieren wegen zwaarder dan vet. Als je afvalt, maar tegelijkertijd wel meer spieren krijgt, kun je dus op gewicht blijven en toch slanker worden. Naast de weegschaal is het daarom verstandig om nog een andere methode te gebruiken om te meten. Maak bijvoorbeeld foto’s, of meet je eigen lichaamsomtrekken (taille, borst en heupen). Of merk je dat je kleren opeens ruimer zitten? Dan ben je dus wel degelijk goed bezig!

WEEG JIJ JEZELF OP DE JUISTE MANIER?

Weeg jij je op onregelmatige momenten, met en zonder kleding, voor of na maaltijden, enzovoort? Dat kan voor enorme schommelingen zorgen, die het beeld op je voortgang niet realistisch maken. Beter is het om jezelf altijd direct te wegen na het opstaan, zonder kleding en nadat je naar de wc bent geweest. Dat hoeft niet elke dag! Als je het om de 2 weken doet, krijg je een veel beter beeld van de verandering. Geef jezelf een paar weken de tijd voordat je conclusies trekt over je voortgang.

JE ERVAART STRESS (BEWUST/ONBEWUST)

Stress zorgt er niet alleen voor dat je sneller eetbuien krijgt, het verstoord ook je hormoonbalans. Je maakt namelijk op zulke momenten het hormoon cortisol aan. Dit is op de langere termijn niet zo gezond. Hierdoor sla je onder andere meer vet op (juist op de plekken waar je het niet wilt hebben). Probeer meer te ontspannen door regelmatig te gaan wandelen, een boek te lezen of een bad te nemen. Iets wat jou ontspanning brengt. Buiten dat wordt je er een stuk gelukkiger door.

Help ik val niet af

JE KRIJGT TE WEINIG SLAAP

Heel belangrijk en onmisbaar voor je gezondheid; je nachtrust. Chronisch vermoeid zijn of vaak te weinig slaap krijgen zorgt ervoor dat je gewichtsverlies stagneert. Je maak na een minder goede nachtrust het groeihormoon aan (het stofje dat je spiergroei deels regelt). En ook het stofje leptine (het verzadigingshormoon) en meer ghreline (dat je trek juist vergroot). Dat zijn dus ook de veroorzakers van eetbuien.

EEN MEDISCHE OORZAAK

Dit komt niet vaak voor, maar toch kan het natuurlijk toch gebeuren. Doe je echt alles goed en val je nog steeds niet af? Dan is er een kans dat het stagneren van het afvallen door een lichamelijke aandoening veroorzaakt wordt. Bijvoorbeeld een schildklier die te langzaam werkt, je te weinig mineralen en vitamines opneemt etc. Vermoed je dat er zoiets aan de hand is, dan kun je het beste eens langs je huisarts gaan. Hij of zij weet wat hier de mogelijkheden zijn en kan jou eventueel verder helpen.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.