elise

KOOLHYDRAATARM EN EEN KETO-DIEET

Elise deelt vandaag haar ervaring met een keto en koolhydraatarm dieet. Ze heeft nu pas in de gaten dat het haar niets meer heeft gebracht dan het jojo-effect. 

40 kilo afvallen in één jaar, hoe verleidelijk klinkt dat? En wist je dat dat ook gewoon mogelijk is, zonder shakes, pillen, sapjes of een operatie?

‘’Ervaringsdeskundige’’ vind ik niet het juiste woord, maar toch gebruik ik het. Want met al die verschillende diëten die ik heb geprobeerd kwam ik altijd weer terug bij koolhydraatarm en keto. Daarin voel ik me toch een beetje een ervaringsdeskundige, helaas. Want het heeft me eigenlijk niets meer gebracht dan gejojo. Maar dat heb ik eigenlijk nu pas in de gaten, nu ik gewoon gezond eet. Op het moment dat ik koolhydraatarm en keto at, zweerde ik er bij. De kilo’s vlogen er namelijk af!

Alleen het nadeel was dat wanneer ik dan wel eens pasta of rijst at, ik daarna veel buikrampen kreeg, enorm veel vocht ging vasthouden, een opgezette buik had en ik ook binnen no-time weer aankwam. Eenmaal gestopt met keto en koolhydraatarm kwam ik dan ook alles wat ik was afgevallen en meer weer aan. Daarom zou ik zelf nooit meer adviseren om koolhydraatarm of keto te eten. Ik vond het zelf ook niet vol te houden. Uiteindelijk heb je toch zin in pasta, rijst of brood. Wanneer je samenwoont, gaat het apart koken je uiteindelijk echt wel tegenzitten. Ook wanneer je (later) wellicht kinderen hebt, wil je toch hetzelfde eten als de rest aan tafel?

 

Onverantwoord en ongezond, naar mijn mening

Er is niets mis met koolhydraten eten. Koolhydraten zijn namelijk bouw- en brandstoffen. Koolhydraten geven jou energie en houden allerlei belangrijke processen in je lichaam op gang.

‘’Maar als je keto doet, dan is vet jouw brandstof’’. Hier sta ik ook niet echt achter. Als ik soms zag wat voor gerechten mensen aten:

  • Ontbijten met gebakken eieren, kaas en spek. Daarbij werd dan ‘’bullit koffie’’ gedronken (koffie met room én roomboter of grasboter), ‘’goed voor de vetten’’ zeiden ze.
  • Lunchen met frikandellen, rookworsten, eieren met spek en kaas.
  • Snacken met blokjes kaas, worst, kip.
  • Het avondeten bestond vaak uit nog meer kaas, room, spek, vlees, en wat groente.
  • Als toetje nog een beker slagroom gezoet met zoetstoffen of opgeklopt met roomkaas zodat je een ‘’cheesecake idee’’ kreeg.

Sorry, maar dit vind ik totaal geen gezond dagmenu.

 

Wil jij minderen in koolhydraten?

Er is niets mis met minderen van jouw koolhydraten inname. Dit kan soms bij bepaalde doktersvoorschriften of na/voor bepaalde behandelingen/operaties een advies zijn. Ook is te veel koolhydraten eten minder gezond, maar dat geldt overigens voor alles. Alles waar het woordje ‘’te’’ voor staat, is niet persé verantwoord. Te veel suiker, te veel groenten, te veel vetten, te veel eiwitten, te veel koolhydraten, te veel sporten.

Mocht je, om welke reden dan ook, toch in koolhydraten moeten minderen, probeer dan eerst de meest ongezonde koolhydraten te minderen. Dit doe je door minder te snoepen, te snacken of door dit te vervangen voor gezonde en verantwoorde snacks.

Ook zijn er veel vervangende producten, die bij ‘’die-hard ketogroepen’’ alsnog verboden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan crackers en brood die lager in koolhydraten zijn, broccolirijst of slierten van courgette.

Broccolirijst eet ik nog steeds met enige regelmaat. Niet omdat ik wil minderen in koolhydraten, want ik eet ook gewoon zilvervliesrijst, maar omdat broccolirijst ook gewoon erg lekker is!

En omdat je dan iets mindert in koolhydraten, hoef je echt niet perse in je vetten omhoog te gaan. Mocht je toch niet helemaal aan je vetten komen en je toch graag volgens je macro’s willen eten (eiwitten, koolhydraten, vetten), kies dan voor de gezondere vetten. Ga niet voor spek en kaas, maar kies voor vettere vissoorten, avocado’s, ongezouten noten etc.

 

Jouw calorie-inname

Bij een koolhydraatarm dieet of wanneer je keto eet, let je niet op jouw calorie-inname. Je let alleen maar op de koolhydraten. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat je 25 gram koolhydraten per dag eet, maar dat je op 3000 calorieën zit. Hoe strenger je keto eet, hoe meer restricties er zijn. Je zou niets mogen eten wat meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat, dit geldt ook voor bepaalde groenten en fruit.

In mijn ogen is het simpel: groenten en fruit = vitaminen & vezels = gezond. Dit is misschien kort door de bocht maar wel hoe ik er in sta.

Bij een calorietekort let je voornamelijk op jouw calorie-inname. Omdat je hier let op de calorieën, gaan automatisch ook jouw verhoudingen in koolhydraten naar beneden. Maar niet zoals bij een koolhydraatarm of keto-dieet. Er is een ‘’betere’’ verdeling. Jouw maaltijden bestaan dus uit de juiste verhouding koolhydraten (50%), eiwitten (25%) en vetten (25%).

 

Mijn persoonlijke mening

Het is dus in mijn ogen niet perse ongezond om te minderen in koolhydraten, al adviseer ik écht geen koolhydraatarme of keto lifestyle. Mocht je willen minderen in koolhydraten, doe dat niet zo drastisch en zorg dat je wel ‘’normaal’’ blijft eten. Blijf wel de juiste voedingsstoffen eten die jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

 

Heb jij hulp nodig?

Wat mij van koolhydraatarm/keto heeft afgeholpen, is door te gaan eten volgens het Gymjunkie Lifestyle Plan. Dit vond ik ontzettend spannend maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik ben er niet van aangekomen en ben van de één op de andere dag overgestapt.

Het Lifestyle Plan bevat 8 (standaard) weekmenu’s bestaande uit dagmenu’s waarbij je eet volgens de schijf van vijf. Daarna ben ik doorgegaan met het My Lifestyle Abonnement. Dit is iets uitgebreider en ook aangepast aan jouw doelen, behoeften en wensen. Alles is al voor je uitgewerkt. En niet te vergeten; geen ristricties, uitgesloten voedingsproducten én elke week kunnen blijven genieten van wat lekkers. Balans is de key!

Wil jij graag in een calorietekort eten (afvallen) maar weet je niet precies hoe je moet beginnen?

Het Lifestyle Plan van Gymjunkies kun jij aanschaffen met 10% korting door de code ELISE10 te gebruiken.

Wil jij écht een persoonlijk op maat gemaakt programma (inclusief b0nus workout schema’s)? Met de code ELISELP10 ontvang jij 10% korting op het 6- en 12 maanden abonnement.

Nieuwsgierig naar meer informatie over sporten, een gezonde levensstijl, gezonde recepten & mijn fysieke én mentale verandering zien? (42 kg afgevallen zonder dieet)

Op mijn Instagram deel ik tips, recepten en herkenbare onderwerpen die te maken hebben met het creëren van een gezonde levensstijl. Ook probeer ik je met mijn transformatie te inspireren en motiveren om ook met jezelf aan de slag te gaan.

Tot volgende week!

Liefs, Elise

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.