vakantie

GEZOND ETEN OF CHEATEN OP VAKANTIE?

Het is vakantieseizoen is aangebroken! Hoe zorg jij ervoor dat je op gewicht blijft tijdens jouw vakantie? Door gezond te blijven eten of toch te genieten van wat ongezondere voeding? Elise is 42 kilo afgevallen en geeft jou haar kijk erop in deze blog.

De zon schijnt, de temperatuur loopt op, we gaan langzaam richting de zomervakantie. Lange dagen, koude drankjes op het terras, een borrelplank hier, een wijntje of biertje in de achtertuin. Misschien ga je ook nog wel op vakantie naar het buitenland of ga je lekker op vakantie in eigen land. Misschien blijf je wel thuis maar heb je leuke dingen gepland staan.

Suiker, vet, hapjes, koolhydraten, feestjes, lange dagen, vakantie, weinig beweging…….

SOS, de stressmeter slaat op hol!

En dat is he-le-maal nergens voor nodig!

 

Een ander ritme

Mijn nummer 1 regel voor vakantie is: genieten. Dat is het altijd al geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Maar wie zegt dat genieten perse ongezond is? En dat je van genieten perse aankomt?

Alright, we zijn niet allemaal fanatieke wandelaars op vakantie zoals ik (ik ga jaarlijks op vakantie naar de bergen om te hiken).

Dus ik kan me best voorstellen dat jij op vakantie niet zoveel calorieën verbrandt als dat ik doe. Of misschien ook wel en misschien zelfs wel meer?

Misschien hang jij wel de hele dag aan het zwembad, bezoek jij de hele dag door stadjes en marktjes of andere culturele bezienswaardigheden. Misschien ga jij op vakantie wel vroeger naar bed dan normaal of haal jij hele nachten door.

Kortom: ons ritme is anders.

 

Doe waar jij je goed bij voelt

Maar dat jouw ritme op vakantie anders is, wil niet betekenen dat dat direct iets slechts is. Je hebt vakantie om te genieten van de vrije tijd. Om te kunnen doen wat je anders niet kan doen omdat je studeert of werkt.

Het is ook logisch dat je op vakantie anders beweegt en eet dan dat je thuis doet.

Mocht je, net als wij, kiezen voor een accommodatie met keuken, kun je natuurlijk hetzelfde koken als dat je thuis doet, daar is niets mis mee. Maar als jij iets speciaals wil eten, iets dat minder gezond is of gewoon lekker uit eten wil gaan, dan moet jij dat doen.

Het is onnodig om je op vakantie onder het motto van ‘’genieten, want het is vakantie’’ vol te proppen met alles wat ongezond is. Daar ga je last van krijgen. Van ongezond eten wordt je minder energiek en waarschijnlijk voel je je daarna ook schuldig dat je zo ongezond hebt gegeten.

 

Wat werkt voor mij?

Ik kan wel zeggen: ik eet wat ik wil als ik daar zin in heb. Dat klinkt heel breed. Ik schrans niet, ik eet niet de hele dag door chips of koekjes.

Wat ik wel doe is eigenlijk wat ik thuis ook doe:

  • Als ik zin heb in een koekje onderweg, dan eet ik een koekje. Heb ik dat niet? Dan eet ik dat ook niet, ook niet onder het mom van ‘’het is vakantie’’. Datzelfde geldt ook voor chips in de avond of een ijsje na het eten.
  • Ik let bij het uiteten gaan (wat wij af en toe doen op vakantie) niet op de calorieën van het gerecht. Ik kies wat ik lekker vind.
  • Doen wij ergens een drankje en we willen er een snack of gebakje bij? Dan doen we dat. Dat doen wij namelijk in Nederland ook.
  • Wil ik ontbijten met brood, dan ontbijt ik met brood. Wil ik yoghurt? Dan neem ik yoghurt.

Wat ik dus eigenlijk doe, is wat ik thuis ook doe. Ik neem wat ik wil als ik dat wil en ik neem het niet als ik dat niet hoef. Tuurlijk is het op vakantie net iets meer dan dat het thuis is, omdat er meer mogelijkheden zijn. Thuis zit ik doordeweeks op het werk, op vakantie loop ik in de bergen en zit ik bij een berghut of op een terras.

Doordat ik niet bewust oppas maar op vakantie wel veel verbrand door het vele wandelen, kom ik op vakantie vaak maar maximaal 1.5 kg aan, in 3 weken. En dat zijn 3 weken waarbij ik dagelijks ongezond eet maar ook gezond eet.

 

Hoe pak jij het aan op vakantie?

Het kan natuurlijk zijn dat jij op vakantie veel minder beweegt. Dat je ongezonder eet omdat jij daar echt van kan genieten. Dat is prima. Het allerbelangrijkst is dat wanneer jij vakantie hebt, dat je daar optimaal van geniet. Het kan dus ook zijn dat jij op vakantie aankomt; 1 kg, 2 kg of misschien wel meer. Dat is niet alleen vet. Dat kan heel goed veel vocht zijn, omdat je anders eet dan jouw lichaam gewend is. Ga je veel uiteten? Dan is de kans groot dat je meer zout eet en dus meer vocht vasthoudt.

 

Je gewicht na de vakantie

Wat ik zelf na de vakantie niet meer doe is wegen. Dit omdat ik niet geloof dat je op vakantie dermate veel kan aankomen als je iets ongezonder eet. Één kilo gewichtstoename staat ongeveer gelijk aan 7000 calorieën. Dat zou betekenen dat als je iedere dag 500 calorieën meer dan jouw onderhoudscalorieënaantal eet jij 1 kg aankomt in 2 weken! En daarbij beweeg je ongetwijfeld wel iets en verbrand je ook gewoon de ‘’niet-actieve’’ calorieën.

Dat jij 4 kg aankomt in 1 of 2 weken vakantie kan, maar dan is het veelal vocht en ben je dat gewicht dus ook zo weer kwijt.

Mijn nummer 1 tip voor jouw vakantie: GENIET!

 

Hoe eet ik op vakantie? (inspiratie)

Vorig jaar heb ik voor Gymjunkies een vakantie eetdagboekje bij gehouden. Bekijk hem hier.

Ook heb ik jullie 2 dagen meegenomen in What I Eat In A Day op vakantie. Klik hier om te zien wat ik zoal gegeten heb.

Wil je graag meer lezen over een gezonde levensstijl, gezonde recepten, (vakantie)tips & mijn fysieke én mentale verandering zien? (42 kg afgevallen zonder dieet) Op mijn Instagram deel ik tips, recepten en herkenbare onderwerpen wanneer jij bezig bent met het creëren van een gezonde levensstijl. Ook probeer ik je met mijn transformatie te inspireren en motiveren om ook met jezelf aan de slag te gaan.

Tot volgende week!

Liefs, Elise

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.