recept

BANAAN KOKOS MUGCAKE

Linda is onze nieuwe food blogger ook wel bekend als ‘snoepgezond’. Ze staat bekend om haar prachtige creaties die ze perfect weet vast te leggen op foto. Daarnaast passen haar recepten perfect in het Gymjunkie Lifestyle Plan. De komende periode kan je van haar super lekkere recepten verwachten en nog eens gezond ook. Welkom bij het Gymjunkie team lieve Linda.

Een tijdje terug deelde ik het eerste mugcake recept op snoepgezond, dat was deze chocolade mugcake. Sindsdien maak ik graag een mugcake als afwisseling op m’n bakje havermout of kwark. Iedere keer dezelfde variant gaat op den duur wel vervelen en dus besloot ik te experimenteren met een banaan kokos mugcake. Na drie pogingen had ik een super fijne structuur en smaak te pakken. Deze gezonde cake is eiwitrijk en suikervrij. Voor mij een perfecte start van de dag! 

In dit recept heb ik gebruik gemaakt van eiwitpoeder in de smaak kokos van Live Puri, mijn favoriete smaak op dit moment. Samen met het gebruik van een ei en een klein beetje pindakaas als topping, kom je hierdoor op ongeveer 25 gram eiwitten per portie. Voor mij is dat perfect, omdat ik let op voldoende eiwitinname per dag. Maar hoef of wil je hier niet op letten, dan kun je de eiwitpoeder ook prima vervangen voor kokosrasp.

Easy peasy!

Een mugcake is zo gemaakt en ook makkelijk mee te nemen. Het kostte mij ongeveer 5 minuten inclusief ‘opruimen’ tussendoor. Je kunt deze gezonde cake zowel warm als koud eten, waardoor je de cake dus makkelijk samen met wat heerlijke toppings in een bakje mee kunt nemen. Voor mij is gezond eten op deze manier echt een feestje. Vaak bedenk ik de avond van tevoren al wat ik ‘s ochtends wil ontbijten. En zeg nou zelf: je gaat toch met een smile op je gezicht slapen als je weet dat je dit de volgende ochtend gaat ontbijten?!

Ik koos voor pindakaas, kwark en aardbeien en frambozen als topping, maar banaan, chocolade, granola, kokosflakes of ander fruit naar keuze zal ongetwijfeld net zo lekker zijn. Kies vooral waar jij zin in hebt. Ga jij deze banaan kokos mugcake proberen?

RECEPT

Voor 1 mugcake

  • 1 rijpe banaan
  • 1 ei
  • 20 gram havermeel (havermout fijnmalen)
  • 10 gram eiwitpoeder kokos
  • ¼ tl bakpoeder
  • Snufje zout

Prak de banaan en klop het ei los. Roer hier de havermeel, eiwitpoeder, bakpoeder en zout doorheen. Zorg dat je een magnetronbestendige kom of mok gebruikt en hier het beslag in doet (vet eventueel in als je de mugcake eruit wilt halen). Zet de mugcake voor ongeveer 2 minuten op vol vermogen in de magnetron. Controleer met een prikker of de mugcake gaar is en zet anders iets langer in de magnetron. Serveer de mugcake met toppings naar keuze.

VOEDINGSWAARDE

Exclusief toppings per stuk: 270 kcal, 19 gram eiwit, 32 gram koolhydraten, 7 gram vet.

Liefs, Linda

Je kunt Linda volgen via Instagram, ze deelt hier super lekkere en gezonde recepten.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.