fabeltjes over voeding

6 FABELTJES OVER VOEDING

Wat moet, en kun je nu wel of niet geloven? Wat is waar en wat is niet waar? Er zijn enorm veel voedingsfabeltjes de wereld in geholpen. Dit zijn er een aantal die wij vaak tegenkomen. 

1. KOOLHYDRATEN MAKEN JE DIK

Koolhydraten associëren veel mensen met ‘dik worden’. Inmiddels is al lang bewezen dat het vermijden van koolhydraten een slecht advies is en dat het bij grote aantallen mensen voor behoorlijke problemen en schade heeft gezorgd.

Maar maken koolhydraten je ook dik? Nee, als je aankomt ontstaat dit doordat je meer calorieën binnen krijgt dan dat er verbruikt wordt. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie. Doordat je lichaam koolhydraten omzet in glucose krijg je energie om optimaal te kunnen functioneren. Je lichaam heeft ze nodig. Bij een tekort aan koolhydraten kan je je erg rot gaan voelen. Dit kun je er bijvoorbeeld door krijgen als je een tekort aan koolhydraten tot je neemt:

  • hoofdpijn
  • futloos
  • depressiviteit
  • snel vermoeid

We willen hierbij juist de snelle koolhydraten zo veel mogelijk vermijden zoals: snoep, koek en frisdrank. Je vindt ze ook in honing, ijs en producten zoals witte pasta, witte rijst en witbrood.

En de langzame koolhydraten toevoegen in onze gezonde levensstijl: zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, volkoren couscous, haver, quinoa, groenten, fruit, peulvruchten, melk en yoghurt.

2. VAN VET ETEN WORDT IK DIK

Vet is onmisbaar in onze dagelijkse voeding, we kunnen letterlijk niet zonder. Het is een belangrijke energiebron, ondersteunt de hormoonhuishouding en is een bouwstof voor cellen. Daarnaast beschikt het over ingrediënten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken: omega-3 en omega-6. Je vindt goede vetten in producten als avocado’s, eieren en noten.

(v)erzadigd vet = (v)erkeerd vet, onverzadigde vet = goed vet

3. TE VEEL EIWITTEN ZIJN SLECHT VOOR JE GEZONDHEID

Als je over gezonde nieren beschikt, kun je prima een hoge dosissen eiwitten binnen krijgen. Probeer wel het grote deel van je eiwitten binnen te krijgen uit plantaardige producten. Plantaardige eiwitten hebben namelijk een positieve invloed op je immuunsysteem, je gewicht en je stofwisseling. Het eten van meer plantaardige eiwitten juist voor sterkere botten en verlaagt het de kans op breuken als je ouder wordt. Je spiermassa neemt toe en je verliest vet. Ook verlaag je de kans op hartproblemen. Plantaardige eiwitten zitten in: rijst, pasta’s, brood, noten, zaden, bonen, groenten, quinoa, hennepzaad en plantaardige eiwit poeders.

Heb ik een eiwitshake nodig als ik fanatiek sport?

Nee hoor, je kunt namelijk voldoende eiwitten halen uit je voeding. Een eiwitshake is vooral gemak, omdat je het zo opdrinkt. Maar het is niet beter dan eiwitten uit je voeding. Gewone voeding bevat namelijk ook andere voedingsstoffen die je nodig hebt. Je kan het doen maar focus vooral op je eiwitinname d.m.v. een gezond en gebalanceerd voedingspatroon.

4. VERS IS GEZONDER DAN INGEVROREN

Verse producten hebben voor veel mensen een natuurlijke aantrekkingskracht. “Vers” klinkt gewoon beter dan “ingeblikte” of “bevroren” fruit en groenten. Maar alleen omdat een voedingsmiddel “vers” is, betekent dat nog niet dat het voedzamer is. Over het algemeen hebben verse en bevroren groenten en fruit namelijk een vergelijkbare voedingswaarde.

5. ALS JE ‘S AVONDS NA 20:00 NOG EET, KOM JE AAN

Wat vele denken is dat je stofwisseling in de avonden plat ligt en je na een bepaalde tijd niets meer verbrandt. Ook in de avonden gaat je lichaam gewoon door met energie verbranden. Je lichaam verbruikt tijdens het slapen zelfs nog energie en heeft dan ook voedingsstoffen nodig om alle processen in werking te houden. De energie die je hebt wordt niet per direct verteerd en opgeslagen, het wordt over meer dan 24 uur verspreid. Natuurlijk ligt het er wel aan wat jij na je avondmaaltijd nog allemaal tot je neemt. Zolang dit prima in jouw schema past en gezonde voeding bevat, zal je niet aankomen door in de avond nog wat te eten.

6. HET ‘PERFECTE’ DIEET

We zullen je even wakker maken maar er bestaat geen “perfect” dieet. Ieder persoon is uniek en heeft een eigen verleden en een eigen lichaam. De stofwisseling verschilt per persoon en ook genen spelen een belangrijke rol in de wijze waarop je lichaam met voeding om gaat. Sommige mensen hebben geen enkel probleem met gluten en andere krijgen er vele klachten door. Dit geldt ook voor koolhydraten, eiwitten en vetten. Het ene lichaam kan er beter mee omgaan en verwerkt ze op een andere manier dan het andere lichaam.

Wil jij afvallen maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Wij hebben een plan ontwikkelt, het Gymjunkie Lifestyle Plan waarbij je met gevarieerde, gezonde en gewone voeding kunt afvallen en tevens kunt blijven genieten van lekkere dingen. Als trouwe lezer krijg je nu  10% korting met de code “gymjunkies10”.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

[lifestyle-widget]

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.