3 tips suikerverslaving

3 TIPS OM VAN JE SUIKERVERSLAVING AF TE KOMEN


Het is december lieve mensen en dat betekend een hoop lekker eten maar ook vooral veel suikergoed. Geef maar toe.. We houden er allemaal van! Het is zoet, smaakt naar meer en het geeft tijdelijk een goed gevoel. Maar wat doet suiker nu eigenlijk met ons lichaam en onze hersenen?

Wanneer suiker je tong raakt gebeurd er meteen iets in je brein. Hiermee wordt je beloningssysteem geactiveerd. “Wauw, dat is fijn en prettig gevoel.” “Zal ik dat nog een keer eten?” “Dat voelt namelijk heel erg goed.” Ik heb het hier over dat warme, fijne gevoel wat je krijgt wanneer je een hap neemt van jouw favoriete taart, ijs, toetje of reep chocolade. Dat is je beloningssysteem. Het wordt niet alleen geactiveerd met het eten van suiker maar ook wanneer je sociaal bent, iets koopt of drugs gebruikt. Wanneer we ons beloningssysteem over activeren, raken we de controle kwijt en krijgen we te maken met verslaving..

INSULINE EN DOPAMINE SPELEN EEN GROTE ROL

Bij het eten van te veel suikers wordt er minder insuline geactiveerd waardoor we minder suikers verbranden met als gevolg dat je je lusteloos voelt of de kans hebt om overgewicht te krijgen. Daarnaast speelt dopamine een belangrijke rol in ons beloningssysteem. Neem bijvoorbeeld alcohol, sigaretten en heroine, deze dingen over produceren dopamine waardoor er snel verslavingen ontstaan. Suiker doet dit ook..

Wanneer je vaak suikerrijk voedsel eet, wordt de dopamine aanmaak lui waardoor je meer suiker nodig hebt om je weer goed te kunnen voelen. Te vaak, te veel suiker zorgt ervoor dat we een verslavend effect krijgen waardoor ons brein uit balans raakt.

VARIEER MET GEZONDE VOEDING

Groenten, die vele malen gezonder zijn, heeft dit effect in mindere mate waardoor het logisch is om te begrijpen dat de cravings naar suiker en bewerkte voeding vele malen sterker is dan cravings naar gezond voedsel zoals bloemkool en broccoli. Wanneer je trek hebt en je kiest voor een gezonde maaltijd, dan gaat het beloningsysteem aan, maar op een lagere frequentie.

Stel je voor dat je iedere dag hetzelfde gezonde voedingspatroon aanhoudt en weinig varieert, dan dalen je dopamine levels. Je wordt er ongelukkiger van en je gaat op zoek naar een dopamine boost. Je brein wil namelijk het liefst geluk voelen. Het heeft variatie nodig in onze voeding, zodat de hersenen alert blijven. Variëren met je gezonde voeding zorgt ervoor dat er dopamine aangemaakt wordt en je brein alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je dag in en uit nodig hebt. Verschillende smaken houden je brein gelukkig. Stimuleer je beloningssysteem dus regelmatig met nieuwe smaken!

3 TIPS:

Beweeg meer
Bewegen is niet alleen heel goed voor je brein, maar helpt ook om af te kicken van je suikerverslaving. Een neurotransmitter als anandamide zorgt in je brein bijvoorbeeld voor de ‘runners high’ – het gelukzalige gevoel dat je ervaart na een poosje rennen. Ben je een emotie-eter? Vervang suikerrijke producten voortaan door beweging om een beter gevoel te krijgen!

Weg met de extreme diëten
Extreme diëten vergen veel van je, waardoor ze nauwelijks zijn vol te houden en je vroeg of laat weer naar de suiker grijpt. Een voorbeeld hiervan zijn zeer koolhydraatarme diëten, die je brein belasten door een gebrek aan glucose. Wij raden daarom aan structurele veranderingen in je levensstijl toe te passen, die je de rest van je leven met gemak kunt volhouden.

Bereid je maaltijden voor
Ben je vaak onderweg? Dan eet je tegen wil en dank waarschijnlijk veel suikerrijke producten. Die zijn op elke straathoek immers een stuk makkelijker verkrijgbaar. Door je gezonde maaltijden thuis voor te bereiden en mee te nemen, voorkom je dat je overdag naar een ongezonde, suikerrijke snack grijpt. Je zult merken dat ook je suikerverslaving hierdoor steeds minder wordt!

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!


Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.