workout vragen hans

10 WORKOUT VRAGEN AAN HANS + TRANSFORMATIE

Sporten helpt bij aan je gezondheid en is goed voor iedereen. Hans verteld via deze vragen zijn inspirerende transformatie. Hij is een echte doorzetter en wij hebben diep respect voor wat hij allemaal heeft bereikt. We houden ervan om elkaar op deze manier te motiveren, zodat je lekker in beweging blijft.

Hoelang train je al? 

In principe zette ik 11 jaar geleden voor het éérst een stap in de sportschool, waar ik begon te stoeien met gewichten. Je zou dus 11 jaar kunnen zeggen! Na 1 jaar stopte ik er echter weer mee omdat ik maar geen resultaat kreeg. 2 jaar later was ik het helemaal zat en wilde ik mijn droom nog steeds realiseren, no matter what. Toen dook ik opnieuw de gym in maar dit keer met een hele andere mindset. Dit is waar mijn reis echt begon. Vanaf dat moment zou plusminus 8 jaar zijn.

Zoals je in de foto hierboven ziet heb ik helaas niet veel duidelijke foto’s van hoe ik was. Dit kwam mede doordat ik een hekel had aan foto’s en mezelf. Daarnaast werden telefoons destijds niet voorzien van goede camera’s en bestond Instagram niet. Ik heb enkel deze vreselijke shot uit een videootje over.

workout

Wat was de reden dat je bent gaan sporten?

Dat is nogal een verhaal to be honest..

Ik ben van kleins af aan altijd al fysiek erg actief geweest. Ik kon moeilijk stilzitten en onmogelijk niks zitten doen. Ik had niet echt een ‘uit-knop’ om zo maar te zeggen. Nu ik ouder ben weet ik dat dit een gevolg was van de stressvolle en ongezonde leefomgeving/gezinssituatie waarin ik verkeerde (nare jeugd, niet kunnen opgroeien als een normaal kind, veel trauma en schade, je kent het wel.) Ik zocht daardoor zoveel mogelijk afleiding om me heen en zo ben ik ook into sporten geraakt. Vooral balsporten was ik fan van!

Beginnen met trainen had echter andere redenen..

Mede door mijn jeugd ben ik altijd erg onzeker geweest. Ik kon mijzelf niet goed uitdrukken, werd niet goed begrepen door anderen van mijn leeftijd en gedroeg me ‘anders’. Ook zag ik er ‘anders’ uit; ik was altijd ontzettend dun. Ik werd dan ook veel gepest en zelfs in elkaar geslagen puur om wie ik was en hoe ik eruit zag. Tijdens de middelbare school kregen iemand zijn ‘looks’ steeds meer aandacht, wat voor mij een probleem vormde. Aangezien ik bij 1,89 meter slechts 62 kilo woog, kreeg ik dagelijks te maken met opmerkingen dat ik anorexia, aids en kanker zou hebben of werd ik magere hein, panlat, skelet etc genoemd. Dit i.c.m. de rest van mijn jeugd zorgde ervoor dat er een verstoord zelfbeeld ontstond.

Ik haatte mezelf, walgde van mezelf en vond mezelf niets waard. Ik was ontzettend ongelukkig en niet veel later ontdekte ik wat het was om depressief te zijn. Om eerlijk te zijn, wilde ik niet verder met leven. Iets wat ik nooit zal vergeten. Hoewel ik niets kon veranderen aan wat ik als kind had meegemaakt en hoe mij dat gevormd heeft, wilde ik dolgraag iets veranderen aan mijn looks. Ik wilde niet langer meer mager, zwak en fragiel zijn. Ik wilde niet meer gepest worden, lelijk gevonden worden en me ongewild voelen. Dít was het begin van een reis welke mijn leven voorgoed heeft veranderd. Een reis die ik nu al een aardige tijd afleg en nog steeds middenin zit. Een reis welke ik binnenkort wil delen met de wereld!

Welke spiergroep vind je het leukst om te trainen?

Poeh! Ik zou nu ‘het hart’ moeten zeggen gezien dat de belangrijkste spier is die we hebben, haha. Ik heb niet echt een voorkeur voor één specifieke spiergroep eigenlijk, want ja.. i just love everything about training! Ik vind dat iedere spiergroep fijn is om te trainen. Vooral hoe moeilijker, ingewikkelder en uitdagender het wordt; hoe leuker ik het vind. Wat dat betreft streef ik áltijd naar progressie in álles wat ik doe. Moet ik dan tóch een spiergroep kiezen dan zou ik denk ik voor triceps gaan. Triceps waren namelijk de éérste spiergroep welke ik goed leerde aansturen, waar ik controle over kreeg vanuit ‘mind-muscle connection’ perspectief en zo duidelijk progressie in wist te maken.

Welke oefeningen deed je tijdens je laatste workout voor die spiergroep?

Laten we het dan even bij de triceps houden; double rope tricep kickbacks, overhead V bar extentions, reverse push down.

workout

Welke muziek luister je tijdens je workout?

Ik ben echt debiel als het aankomt op muziek luisteren tijdens mijn training om eerlijk te zijn. Wát ik luister wordt écht geheel bepaald door mijn mood en vibe van dat moment. Ik kan dan ook gewoon compleet omswitchen van genre tijdens het trainen. Ik luister meestal afwisselend setjes aan lekkere zomerse urban beats, moombahton, dancehall, hiphop, house, techno, hardstyle maar ga toch ook wel héél lekker op snoeiharde raw, hardcore en uptempo! Music = life.

Train je liever samen of alleen?

Vrijwel altijd alleen eigenlijk. Dat is naarmate ik steeds serieuzer werd onbewust zo gegaan denk ik? Ik heb een beetje een ‘get in, get shit done and get out’ mentaliteit gekregen over tijd. Ik volg mijn eigen plan, focus me op mijn training en neem graag de tijd om zo veel mogelijk uit mijn training te halen. En ja, als ik eenmaal dieper in een cutting/prepfase zit, weinig energie heb en moeilijk vooruit kom, sluit ik mijzelf ook een soort van af wat niet heel gezellig is voor de ander. Je bent een ander mens dan hè?

Hoeveel dagen train je in de week?

Eigenlijk train ik al sinds een tijdje elke dag maar dat komt vooral door mijn prep destijds. Ook hield ik de trainingsfrequentie hoger tijdens de lock down gezien de stimulatie toch wel anders was dan toen de gyms open waren. Momenteel dus nog 7 maar wanneer het weer kan, switch ik naar 5 a 6 dagen in de week!

Ben je wel eens je motivatie kwijt en zo ja wat doe je dan?

Natuurlijk, maar motivatie is naar mijn mening tijdelijk en als je afhankelijk gaat zijn van (tijdelijke) motivatie dan kom je nergens. We hebben allemaal mindere momenten in het leven, hebben niet overal controle over en lang niet alles gaat daarom zoals we graag willen. Het zijn juist de momenten waarbij alles even minder gaat waar je niet aan toe moet willen geven.

Het is heel makkelijk een excuus te maken voor jezelf en in een slachtofferrol te stappen als het even minder gaat maar brengt dat je verder? Nee. We bepalen nog áltijd 100% he-le-maal zélf wat wél en géén invloed heeft op ons, op wie we zijn, waar we staan in het leven. Niemand heeft motivatie nodig; het is een kwestie van écht willen. Wie écht wil wordt door niets tegengehouden. Period. Wat ik dus doe? Is mijzelf afvragen hoe graag ik dit wil, waarom ik dit ook al weer doe en waarom ik ben begonnen. Wil ik mijn visie en dromen laten gaan enkel omdat het nu even k*t gaat? Nee! It’s all about mindset!

Train je vooral voor een mooi lichaam, je gezondheid of allebei?

Toen ik begon ging het vooral om het fysieke. Ik wilde niet langer meer mager, fragiel en zwak zijn. Ik wilde niet langer meer gepest worden om mijn looks, me lelijk en ongewild voelen.

Wat ik niet zag aankomen was dat de fysieke focus zou verdwijnen en trainen mijn persoonlijke therapie zou worden. Trainen/fitness heeft me op zó veel meer en veel belangrijke vlakken geholpen dan het uiterlijk, dat het uiterlijk helemaal niet meer relevant voor me is. Niet die van mij en ook niet dat van een ander. Fitness/trainen is een cruciaal onderdeel voor me geworden binnen persoonlijke en mentale groei, grenzen verleggen, doelen en dromen realiseren. Daarnaast is het een heerlijke uitlaatklep waar ik alles in kwijt kan. Zo kan ik eventuele pijn van binnen kwijt in het trainen. Hoewel ik altijd voor progressie wil gaan in het fysieke is dat een direct gevolg van het mentale en daarmee ook de gezondheid.

Wat neem je voor supplementen en/of voeding voor, tijdens en na je training?

Supps in het algemeen:

Vitamine D, Zink, Magnesium, creatine mono hydraat, KSM-66 Aschwaganda

Pre training; dubbele espresso, blikkie Monster ultra of pre-workout.

Verder let ik niet echt op timing van voeding of supps omdat dit niet echt relevant is. Ik neem al jaren geen shakes meer en neem verder géén bcaa’s, eaa’s of koolhydratenpoeder rondom mijn training (weggegooid geld). Momenteel fast ik nog overdag en zorg ik dat ik mijn kcal en macro’s hit, that’s it!

Waar koop je jouw workout kleding het liefst?

Vanquish, Gymshark, Siksilk, Adidas, Nike, CK.

Je kunt Hans volgen via Instagram of via zijn eigen website.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.