vegetarisch en vegan

VEGETARISCH EN/OF VEGAN ETEN

Minder vlees en dierlijk eten, waarom doen we dit niet wat vaker? Het heeft namelijk een hoop voordelen en niet alleen voor het milieu, maar ook voor jezelf. Lees hier meer over in deze blog, die Elise geschreven heeft.

Zelf ben ik geen vegetariër of veganist, maar wij eten thuis zeker wel 2 of 3 keer per week vegetarisch. Waarom? Je kan beter vragen: waarom niet?

 

Waarom?

Hier kan ik heel snel een antwoord op geven: we vinden het lekker!

Het is niet perse een bewuste keuze, al gaat die gedachte wel steeds vaker door mijn hoofd. Sommige vegetarische/veganistische producten zijn (een stuk) goedkoper dan de ‘’echte’’ producten, die wel dierlijke elementen bevatten. Sommige vegetarische/veganistische producten zijn ook een stuk lager in calorieën en soms zijn ze ook gewoon lekkerder dan de normale variant.

 

Voordelen van vegetarisch/vegan eten

Zoals ik net al benoemde, zijn veel vegetarische/veganistische producten goedkoper dan de ‘’echte’’ producten, bevatten ze vaak minder calorieën dan de ‘’echte’’ producten en soms zijn ze ook lekkerder dan de ‘’echte’’ producten.

Buitenom deze voordelen, zijn er nog veel meer te noemen:

  • Je krijgt vaak meer voedingsvezels binnen. Voedingsvezels zitten namelijk vooral in groenten, fruit en noten. Voedingsvezels spelen ene belangrijke rol bij de spijsvertering. Wanneer je minder dierlijke producten eet, vervang je deze vaak voor vleesvervangers, welke vaak bestaan uit soja, maar ook uit groenten.
  • Wanneer je dus meer groenten en fruit eet, krijg je ook een stuk meer vitaminen en mineralen binnen.
  • Vegetarisch eten is beter voor het milieu.
  • Een verlaagde kans op hart- en vaatziekten. Doordat je vegetarisch eet, consumeer je minder verzadigde vetten waardoor de kans op een verhoogde cholesterolwaarde kleiner is.

 

Vleesvervangers

Om vegetarisch te eten, hoef je niet perse producten te vervangen. Er zijn namelijk voldoende heerlijke vegetarische recepten waarbij een vleesvervanger overbodig is, omdat het recept volstaat met een koolhydratenbron en een eiwitbron.

Toch is er tegenwoordig er een breed scala aan vegetarische en veganistische producten. Zo hoef je als écht carnivoor eigenlijk niets te missen. Het één is lekkerder dan het andere, dat wel. Maar er zitten ook échte toppers tussen, zowel voor vegetariërs als veganisten.

En deze vegetarische producten hoeven helemaal niet veel meer te kosten.

Er zijn natuurlijk A-merken in vegetarische en veganistische producten, zoals de Vegetarische Slager, Valess, Vivera en Garden Gourmet.

Maar ook zijn er voldoende huismerkproducten te vinden bij verschillende supermarkten, zoals de Albert Heijn, Jumbo, Plus maar ook bij de Lidl. Vooral wanneer je bij de Lidl vegetarische of veganistische producten koopt, kun je vaak al 2 verpakkingen van 2 kopen voor de prijs van een dierlijk product voor 2 personen.

Vooral in de tijd waar we nu in leven, de prijzen die blijven stijgen, is dit toch handig!

Check voor mijn vegetarische toppers mijn Instagrampost

 

Vegetarische recepten

Op veel food-websites heb je tegenwoordig de optie om te kunnen sorteren op ‘’vegetarisch’’.

Kijk bijvoorbeeld eens op de volgende websites, met deze optie:

 

Gymjunkies

Ook op de website van Gymjunkies zijn verschillende vegetarische en veganistische recepten te vinden, waaronder enkele van mijzelf.

Mocht je nou vegetarisch of veganistisch zijn en je bent aan het struggelen hoe je dit kan combineren met afvallen? Dan is het Vegan Lifestyle Plan wellicht dé uitkomst voor jou.

Dit Lifestyle Plan bestaat uit 8 weekmenu’s, compleet veganistisch, inclusief wissellijsten.

Het Vegan Lifestyle Plan is ook een goede aanvulling op het reguliere Lifestyle Plan, mocht je eens willen switchen naar vegetarische en veganistische recepten.

Met de code ELISE10 krijg jij 10% korting op beide Lifestyle Plannen!

Wil je nou meer inspiratie? Volg mij dan op Instagram. Hier deel ik tips over verschillende onderwerpen, recepten en motivatie om er voor te gaan. Ook zie je hierin de reis die ik heb afgelegd om 37 kg af te vallen.

Tot volgende week!

Liefs, Elise

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.