Marjolein

GYMJUNKIE VAN DE WEEK – MARJOLEIN

”Ga bewegen, durf uit je comfortzone te stappen en blijf jezelf uitdagen” Dat zijn de woorden van Marjolein die maar liefst 55 kilo op eigen houtje is afgevallen. Wat is zij een enorme motivatie en inspiratie! Lees vandaag hier haar verhaal.

Hoi allemaal, leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reis naar een gezond en sportief leven. Ik zal mezelf kort voorstellen. Ik ben Marjolein, 39 jaar en woon in Breda samen met mijn man Mike en twee kinderen. Max is 8 jaar en Madelief bijna 5. (Ja onze namen beginnen allemaal met de M, hihi). Ik ben inmiddels 55 kilo afgevallen! Hoe ik dit gedaan heb, lees je in deze blog!

Hoe ik mijn afval journey begon

Vóór 2013 kwam het woord sportschool niet eens voor in mijn vocabulaire… Nu werk ik er zelfs!! Wat kan er in 9 jaar veel veranderen. Maar hoe dan? Dat zal ik vertellen.

Al van jongs af aan ben ik wat ‘mollig’ geweest, maar niet echt dik, dat is echt gekomen rond mijn pubertijd. In ons gezin viel steeds vaker het woord “afvallen” en “stevig” en is toen het ‘dieet zaadje’ geplant. Vanaf die tijd ben ik veel bezig geweest met afvallen. Heb toen ook verschillende diëten gevolgd, maar steeds bleef ik terugvallen in oude (slechte) eetgewoonten. Zo heb ik samen met mijn moeder het Montignac dieet gedaan en Sonja Bakker. Ik ben gaan bewegen in warmtecabines en heb ook al eens het soepdieet gedaan (sindsdien lust ik geen groentesoep meer!).

Op het moment dat ik ging samenwonen was er geen controle meer en ben ik echt los gegaan. Nu is mijn man best een slechte eter, dus aten we vaak gebakken aardappelen met vlees (en klein beetje groente omdat dat zo hoorde) gingen we vaak naar de McDonalds, uit eten, frietjes halen etc. Niet bepaald de gezonde keuzes.

Die periode ben ik echt aan het jojoën geweest…van 88 kilo naar 105, weer naar 72 kilo en terug naar 106 tot uiteindelijk weer 70 kilo in 2012! Zo’n aanslag op je lijf.. Mijn lichaam was ook letterlijk van slag. En je moet je eens voorstellen hoe mijn kledingkast eruit zag. Hoe frustrerend het is om steeds een grotere maat te moeten zoeken achterin de kast.

Zelf onderzoek doen

Ik ben me ergens in die periode meer gaan verdiepen in voeding. Calorieën tellen, ik ben gaan bijhouden wat ik zoal eet en daar schrok ik van!! Oei, wat maakte ik veel verkeerde keuzes. Ik leerde zoveel bij. Van veel dingen had ik gewoon geen weet. Zo heb ik zelf een eetschema in elkaar gezet, gebaseerd op gezonde voeding en rond de 1500 calorieën per dag. Ik begon langzaam af te vallen. Ook was ik destijds lid van de Weight Watchers en woog daar elke week. Woensdag was echt een cheatdag. Na het wegen ging er een hele pizza in, die ik niet ‘opschreef’. Donderdag weer tellen. In april 2012 woog ik 72 kilo. Voor mij was dit nog niet goed genoeg. Maar had mijn doel gehaald toch?

Marjolein

 

Een emotionele, zware periode

Na onze trouwerij in 2012 wilde ik zwanger raken maar dat ging niet voorspoedig. Na drie vroege miskramen is het me niet gelukt om op gewicht te blijven. Ik was zo gefrustreerd en boos op mijn lijf. Ik raakte compleet de controle kwijt en ben in die periode heel veel aangekomen. Emotioneel was dit een zware periode. Januari 2013 woog ik 95 kilo maar was wel zwanger.

De dag na de bevalling woog 125kg!!! Oops.. in 1,5 jaar 55 kilo aangekomen!

 

Toen ging de knop om

Nu was het klaar! De grens bereikt! Zo zwaar was ik nog nooit geweest. Ik ben gezonder gaan eten en heb mijn oude weekschema’s er weer bij gepakt. Ik ben elke dag gaan wandelen met onze zoon in de kinderwagen. Als je 125 kilo moet meezeulen is dat best een opgave, mijn conditie was nul. Er veranderde veel, ook op mijn borden tijdens het eten. Groenten namen nu het grootste gedeelte van mijn bord in beslag. Ik nam gezonde tussendoortjes, stond meer open voor nieuwe smaken en producten. Zo wilde ik het goede voorbeeld zijn voor mijn kind(eren).

Langzaamaan daalde het gewicht. Ik kwam onder de 100 kilo, heb hardloopschoenen aangeschaft en een loopschema gedownload. Opbouwen naar de 5km. Maar de eerste les begon al met 1 min hardlopen, dát lukte me nog niet eens! Maar ik hield vol. Ik liep van lantaarnpaal tot lantaarnpaal tot 1 min lukte, toen 2 en ga zo maar door. Ik begon het zelfs leuk te vinden.

 

Op zoek naar een sportschool

Samen met mijn moeder zijn we bij verschillende sportscholen in de buurt gaan kijken, we hadden beide de voorkeur voor een kleinschalige, persoonlijke sportschool. En die hebben we gevonden! Ik voelde me er meteen op mijn gemak.

Een strakke sportbroek was wel even slikken en ver buiten mijn comfortzone want die had ik nog nóóit aan gehad.

De combinatie van gezonde voeding, hardlopen en krachttraining heeft ervoor gezorgd dat mijn gewicht bleef dalen. Natuurlijk met de nodige ups en downs, want geloof mij, die heeft iedereen!

Ik merkte niet alleen dat mijn gewicht omlaag ging, maar ook mijn hele lijf werd anders, sterker, strakker en ik vond het mooi dat ik wat spieren begon te voelen en later ook te zien.

 

Doelen stellen en overwinningen vieren!

Vijf kilometer hardlopen tijdens de Disneyrun werd mijn doel. Het hardlopen ging steeds beter. Stukken van 10 min waren inmiddels een makkie en in 2016 is het me daadwerkelijk gelukt! Niet alleen dát doel heb ik gehaald, maar ik was ook op mijn streefgewicht! 69,9 kilo! Ik was zo trots en blij.

Ik zag dat weekend van de run ook veel mensen met een mooie gouden medaille, dat waren de halve marathon lopers. Wat zou dát fantastisch zijn!

Dus tijd voor een nieuw doel, de halve marathon! Ik zet graag hoog in. Maar ik was inmiddels zwanger van onze tweede. Had mijn pijlen gericht op 2018. Na de 10 km hier in de buurt, de 10 miles in Tilburg, heb ik in 2018 de halve marathon in Disneyland gelopen. Dit was echt ultiem en zo bijzonder om mee te maken.

Nu had ik ook zo’n geweldige gouden medaille!!

Natuurlijk ben ik in de sportschool ook steeds actief gebleven. Het was inmiddels een hobby geworden en kwam 2 á 3 keer in de week. Ik begon steeds meer resultaat te zien. Maar eerlijk … na 125 kilo te hebben gewogen is het anders dan die strakke modellen uit de boekjes. Dit heeft me heel veel tijd gekost dit te kunnen accepteren. En ook hierbij is ieder lijf anders.

Marjolein

De diagnose lipoedeem

Mijn benen zullen dus altijd fors blijven, maar met gezonde voeding en beweging kan het dit zelf goed onder controle houden. Lipoedeem is een aandoening die ervoor zorgt dat vetweefsel zich onregelmatig verdeeld over het lichaam. Vooral benen en armen. Dit heeft wel mede ervoor gezorgd dat ik nóg trotser kan zijn op wat ik bereikt heb. En zoals ik al eerder zei, baal ik echt nog vaak van mijn lijf hoor maar ik merk dat ik het snel kan relativeren. Zelfliefde is zo belangrijk in het acceptatie proces.

Ben blij met je lijf, houd het sterk en gezond op je eigen manier! Ga bewegen, durf uit je comfortzone te stappen en blijf jezelf uitdagen! Denk in kleine stapjes. Kun je nu vijf squats? Probeer de volgende keer zes. Dat is altijd mijn motto geweest.

Tussen de twee lockdowns werd mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om te komen werken in de sportschool. Die kans heb ik met twee handen aangegrepen. Zo ben ik omgeschoold naar fitnessinstructeur en werk ik nu inmiddels al bijna 2 jaar bij ‘onze’ sportschool. Zo grappig! Zelfs mijn moeder is nog steeds lid en komt vaak sporten als ik er ben!

Ik wil aan iedereen laten zien dat je ondanks je gewicht, formaat en vorm gewoon lekker kan trainen. Ieder lijf is anders en zal ook anders vormen met krachttraining.

Hoe gaat het nu?

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat voor mij de Corona tijd best heftig is geweest. Steeds weer een andere dag structuur en veranderingen. Kinderen thuis(onderwijs) en nul me-time. Ik heb er veel stress van gehad en daardoor wat afgedwaald. Had verschillende hardloopdoelen gepland staan, maar die werden één voor één afgelast. Hierdoor raakte ik mijn motivatie totaal kwijt. Ik zat niet lekker in mijn vel.

Maar gelukkig is alles weer meer ‘normaal’ en heb ik voor oktober mijn eerste hardlooprun weer vastgelegd, 10 kilometer, hier in Breda. Zo fijn om weer een doel te hebben. In de sportschool ben ik ook weer lekker begonnen met een nieuw schema. Komende periode wil ik 3x hardlopen in de week en 2x krachttraining doen. Hieraan merk ik echt dat mijn hele leefstijl veranderd is. Het lukt me goed weer terug in het oude ritme te komen, gezonde keuzes te maken en het sporten weer hoger op mijn prioriteiten lijstje te zetten.

Mocht je het leuk vinden om mij te volgen in dit proces, je kunt me vinden op Instagram.

Alles is mogelijk als je erin gelooft!

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.