eetbuien of binge eating?

EETBUIEN OF BINGE EATING?


Zoals jullie weten heeft Cynthia een lange tijd last gehad van eetbuien. In de periode van de middelbare school kreeg ik (Valesca) last van eetbuien. Het was voor mij een periode geweest waarin ik super onzeker was, ik niet lekker in mijn vel zat en diep vanbinnen erg ongelukkig was. In de avonden troostte ik mezelf met lekkere chocolade repen, chips, koekjes en snoepjes. En dat was dan gelijk de hele reep of de hele zak. Uiteindelijk was ik daar helemaal klaar mee, om in die ‘slachtofferrol’ te blijven zitten!

Ik besloot er wat aan te gaan doen: veel sporten en gezond eten, dan moest het goed komen. Maar doordat ik zo veel trainde en dacht ‘oh dan kan ik het makkelijk hebben’, bleven de eetbuien aanhouden en voelde ik me na ieder lekker iets wat ik at, nog rotter. Ik besloot het anders aan te pakken en ging super hard aan het werk met mijn mindset en het creëren van een gebalanceerde levensstijl. Zo lukte het me uiteindelijk om met mijn eetbuien af te rekenen!

Misschien handig om je eerst wat meer te vertellen over eetbuien. Wist je bijvoorbeeld dat binge eating en eetbuien twee verschillende dingen zijn? Mensen gebruiken de termen vaak door elkaar, maar het is niet hetzelfde.

BINGE EATING DISORDER

Binge eating disorder is een officiële eetstoornis. Je hebt minimaal één eetbui per week. Tijdens zo’n eetbui heb je geen controle over wat je eet. Je eet heel snel en je gaat maar door. Daardoor eet je ook dingen die je misschien helemaal niet lekker vindt. Je blijft eten tot het echt niet meer kan. Tijdens zo’n eetbui eet je snel en stiekem, omdat je liever niet wilt dat iemand het ziet. Na de eetbui voel je je heel slecht over jezelf. Daardoor kun je weer de behoefte voelen en krijgen om heel veel te gaan bewegen. Het kan ook omslaan in boulimia, waarbij je na een eetbui bewust overgeeft om al dat extra eten weer kwijt te raken.

EETBUIEN

Eetbuien zijn het belangrijkste symptoom van een binge eating disorder, maar je kunt ook zonder stoornis last hebben van eetbuien. Het belangrijkste verschil is dat je bij gewone eetbuien wat meer controle hebt. Je eet waarschijnlijk niet zo snel dingen die je niet lekker vindt. En de kans dat je doorgaat tot je echt niet meer kunt, is ook kleiner. De tips in deze blog zijn echt gericht op eetbuien en niet op binge eating.

WAAROM KRIJG JE EETBUIEN?

Eetbuien kunnen drie oorzaken hebben:

  1. Je eet om emoties te verdringen
  2. Je eet om te compenseren
  3. Je eet uit gewoonte
WAT TE DOEN BIJ EEN EETBUI?
  • Neem eerst een moment voor jezelf om je gevoel toe te laten en als je dan nog wil eten over 2 uur dan mag dat.
  • Doe je ogen dicht en adem een aantal keren diep in en uit. Doe dit zolang als goed voelt.
  • Vraag je af: Wil ik dit echt? Heb ik echt honger? Hoe zou ik mij hierna voelen? Ik heb zo hard gewerkt, is het het waard om dat allemaal op te geven? En voedt dit mijn lichaam of is het uit verveling/een minder leuke emotie die ik ervaar?
  • Meestal komt er nu een gevoel naar boven van bijvoorbeeld stress, verdriet, jezelf niet leuk vinden, het niet waard zijn etc. Laat dat gevoel er zijn en laat alle emoties die erbij komen kijken los.
  • Drink ook voldoende water. Als je lichaam vocht tekort komt, dan kan het reageren met een hongergevoel. Door voldoende te drinken voorkom je dat je lichaam onnodig een hongersignaal afgeeft.
  • Neem een kleine gezonde snack. Wat groentes, fruit met een beetje kwark of een crackertje met kip!
  • Probeer meer bewust te zijn van wat er aan de hand is en neem je leefstijl factoren onder de loep. Vaak is een eetbui een gevolg van andere onderliggende factoren zoals een slaaptekort, gewoontevorming of stress.
  • Focus niet op restrictie en wat allemaal NIET mag, maar focus je op waar je behoefte aan hebt en welke jou het meeste voldoening geeft. Als dit een beetje chocolade is en je de portie kan beheersen, neem je dit.

Liefs, Valesca

Je kunt mij volgen via Instagram of Cynthia via deze link.

Je kunt Gymjunkies volgen via Instagram of Facebook!


Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.